dinsdag 20 oktober 2015

Pindakaas

Het wordt aangeprezen als een simpel klusje om zelf pindakaas te maken, met 10 minuten klaar. Dat is ook zo, mits je een keukenmachine hebt met genoeg power! Een blender zou moeten volstaan, zo las ik op internet. Tja, dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt en dus ging ik aan de slag. Dat bleek een bevalling, want mijn blender is blijkbaar niet zo krachtig...Dus vervolgde de pindakaas zijn route van de blender naar de staafmixer naar de gewone mixer met deeghaken. De aanhouder wint! Sla de staafmixer gerust over, dat werkt niet. Het loopt meteen vast. Het kan dus zijn dat je, net als ik, wat moet improviseren. Maar dan heb je wel mooi pindakaas zonder rare toevoegingen. Het recept is eenvoudig: de ongezouten pinda's in een keukenmachine of blender doen. Aanzetten (de deksel erop doen is trouwens handig...) en dan moet het vanzelf goed komen. Bij een blender moet je in ieder geval af en toe stoppen en husselen of met een lepel wat manoeuvreren. De honing erbij doen en de walnootolie beetje bij beetje erin. Het kan best zijn dat jij minder olie nodig hebt. Prima toch? Als je genoeg power hebt voor het fijnmaken van de pinda's moet daar namelijk olie uit vrij komen. Er zijn mensen die beweren dat je zelfs helemaal geen olie hoeft toe te voegen. Tja, die hebben misschien de ultieme keukenmachine. De hoeveelheid is voldoende voor een bescheiden potje pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden? ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten