zaterdag 11 februari 2017

Citroen broodreepjes

Dit is echt zonder meer mjummie! Een geweldig combi van friszuur en zoet door de citroen en de suiker. En sorry, maar ik kan er echt van genieten om een gerecht te bedenken waarbij je restanten gebruikt. In dit geval doel ik op kapjes of kontjes brood. Ik verzamel ze in een zak in de diepvries en als ik hartige of zoete broodreepjes wil maken, kan ik meteen aan de slag. Deze snack is lekker om samen met lemon curd te nuttigen. Dat klinkt deftig, maar ik bedoel een beetje dippen met dat reepje....

Nodig:
150 gram kapjes brood
50 gram roomboter
45 gram kristalsuiker
Citroensap van halve citroen
Citroenrasp van 1 citroen

Snij de kapjes in repen. Doe dit in een mengkom. Was de citroen goed met behulp van een borsteltje. Droog de citroen af en rasp de gele schil eraf. Pers de helft van citroen uit. Roer de rasp en sap door elkaar. Laat de roomboter smelten in een bakje in de magnetron. Meng de gesmolten boter met een garde met het citroensap. Verdeel dit over de broodreepjes. Hussel om. Verdeel hierna de kristalsuiker erover. Leg een stuk bakpapier op de bakplaat. Warm de oven voor op 200 graden. Leg de reepjes naast elkaar op het bakpapier. Laat ze 10 minuten bakken. Dan met een spatel omdraaien. Dat is nodig omdat het citroensap anders kan zorgen voor teveel vochtigheid en het is de bedoeling dat je krokante reepjes hebt aan het eind. Nog 5 minuten oventijd erbij en het is klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten