maandag 21 september 2015

Cookie dough ijs


Een beetje ijsliefhebber kent vast wel ijs van Ben & Jerry's. Erg lekker maar best prijzig. Mijn zoon en ik zijn gek op de smaak cookie dough. Ik heb geen ijsmachine, dus ik voeg gewoon van alles toe aan simpel vanille ijs. Een tijdje geleden heb ik wat rond gezocht op internet en daar vond ik een recept voor het cookie dough, de deegbolletjes zelf dus die in het ijs horen. Ondertussen al weer wat aangepast en toegevoegd. En ik ben de flauwste niet, dus ik wil het recept best met jullie delen.
Zeef de bloem, basterdsuiker en vanillesuiker. Waarom? Gewoon omdat ik geen grote brokken suiker of meel wil hebben in mijn deeg. Het enige stukje moet een chocoladestukje zijn! Dan de zachte boter en de melk erbij en kneden maar. Lekker basic, met je handen tot je een mooie deegbal hebt. 30 gram van de melk chocolade in stukjes maken. Ik schraap met een mes stukjes eraf, want ik wil niet te grote stukken krijgen. Dit door het deeg mengen en kleine bolletjes deeg draaien. In de koelkast eventjes koud laten worden.De rest van de chocolade ( dus 10 gram wit en 10 gram melk) kun je raspen met de grove kant van de rasp. Drie kwart liter vanille ijs met een vork wat losmaken in een beslagkom. De kaneel en speculaaskruiden samen met de chocoladerasp erdoorheen. De bolletjes deeg rustig door het ijs roeren. In de vriezer zetten om weer goed stevig ijs te krijgen. Je moet het niet meteen willen gebruiken. Maar als je het in de ochtend maakt, heb je na je avondeten een geweldig ijsje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten