maandag 28 september 2015

Marsepein


Ik weet niet of het door mijn leeftijd (eerder had ik er nooit 'last' van) komt, maar de laatste tijd vind ik het leuk om dingen zelf te maken die je vaak kant en klaar koopt. Ik ben nieuwsgierig of het moeilijk of makkelijk gaat, wat er allemaal inzit...als ik het zelf maak, weet ik in ieder geval WAT er in zit. Ik ben zeker geen overmatig gezondheidstype of zoiets hoor. Ik ren alle superfoods zo voorbij. Maar iedereen moet vooral doen wat hij of zij goed vindt voelen. Leven en laten leven. Okidoki, genoeg gepraat. Tijd voor een recept. Ik heb marsepein gemaakt! Dat begint allemaal bij amandelen. Die gepeld moeten worden. Heb je daar geen zin in, kan je gedeeltelijk voor kant en klaar gaan en amandelmeel kopen. Want je maakt amandelmeel door de amandelen te ontdoen van hun vliesje en helemaal te vermalen. Het pellen van de amandelen is een werkje wat een beetje tijd kost. Maar er is een tip! Leg de amandelen in gekookt water. Na een paar minuten kun je ze afspoelen met koud water. Laat ze in het koude water liggen. Als je langs de amandel wrijft, gaat het schilletje er soms al helemaal af. Voor de eigenwijze amandel moet je iets meer peuteren. De gepelde amandelen afdrogen. Doormidden breken of snijden. Dan in een hoge beker met de staafmixer fijnmaken. Het handigst gaat dat als je niet alles tegelijk erin doet. De fijngemalen amandelen door een zeef doen zodat je alleen mooi fijn amandelmeel hebt aan het eind van de rit. Soms moet je dus nog eventjes verder mixen. Ben je hier helemaal klaar mee, mag je de poedersuiker erbij doen. Doe dat wel door de zeef. Tik een eitje kapot en weeg de benodigde hoeveelheid eiwit af met een weegschaal. Doe niet alles in 1 keer erbij, want als het al een mooi geheel is met iets minder eiwit, is dat prima. Net als iets meer. Als het maar mooi samenhangende marsepein is. Doe het in plastic folie en laat het zeker 1 dag rusten voor je het gaat gebruiken. Amandelen zijn overigens best prijzig, net als amandelmeel. Ik betaalde voor 100 gram amandelen 2,49. Maar goed, als je marsepeinbolletjes koopt bij de bakker kost dat je ook een vermogen. Ik heb net een voorproefje gedaan en het is super lekker! Vergelijkbaar met marsepein die je bij de bakker kunt krijgen. Begrijp me goed, ik ben er zelf net zo verbaasd van dat het zo lekker smaakt! Daar wordt een mens blij van! Marsepein is als vulling voor een bonbon te gebruiken, als bekleding voor een taart maar natuurlijk puur als bolletje met cacaopoederlaagje of als figuurtje. Je kunt je marsepein uiteraard kleuren met eetkleurstoffen. Leef je lekker uit of ga oud en vertrouwd voor een simpel bolletje bij een kop koffie of thee....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten