vrijdag 30 september 2016

Hartig vlechtbrood op 2 manieren

Ik waagde me aan vlechtbrood door Heel Holland Bakt. Maar de manier die ze daar gebruikten, vond ik erg ingewikkeld. Ik heb het wel geprobeerd, maar raakte totaal in de knoop. En geïrriteerd. Zie hieronder de kluwen c.q. warboel op de foto.Gelukkig vond ik wat andere filmpjes op internet die ik wel kon volgen.
Eerst zal ik verklappen wat je nodig hebt voor 2 vlechtbroden:
450 gram bloem
1 zakje gist
300 ml melk
40 gram roomboter
10 gram zout
5 gram suiker
10 gram bruschetta kruiden
1 eetlepel Italiaanse kruiden
Losgeklopt ei
Sesamzaadjes
Beetje zonnebloemolie

Doe het bloem in een mengkom en meng er de suiker, de zachte boter en het gist door. Warm de melk 30 seconden op in de magnetron. Voeg ongeveer 200 ml van de melk meteen toe aan het deeg. Ook de bruschetta kruiden en Italiaanse kruiden mogen er al in. Ga nu kneden. Dat kun je eerst proberen met een mixer met deeghaken, maar met de hand is wel lekker ambachtelijk. Doe dit zeker 10 minuten zodat je een elastisch deeg hebt. Als je deeg te droog is, voeg je meer melk toe. Wordt het juist te plakkerig? Dan een beetje extra bloem. Dek het deeg af met een vochtige keukendoek en laat op een tochtvrije plaats minimaal 1 uur rijzen.
Hierna kneed je het deeg goed door en weeg je het. Bij mij was het 840 gram. Je moet 12 bolletjes maken, dus ik heb 12 x 70 gram afgewogen. Pas dit zo nodig aan als jouw gewicht afwijkt. Je gaat straks dus 6 bollen voor 1 brood gebruiken. Kneed de bolletjes goed. Je moet ze opbollen zoals dat heet.
Dan ga je ze uitrollen tot strengen. Voor een vlechtbrood zoals bovenaan op de foto, moet een streng ongeveer 35 cm zijn. Rol ze in etappes steeds verder uit. Nu kun je op het filmpje zien hoe je het vlechtbrood moet vlechten zonder zelf in de knoop te raken.
Voor het Winstonbrood (ook een soort vlecht) heb je langere strengen nodig van ongeveer 60 cm lang. Volg dan ook weer de stappen in het filmpje hieronder.
Als je de 2 broden gevlochten hebt, leg je ze op bakpapier op de bakplaat. Bestrijk met losgeklopt ei. Nu doe je op een stuk plastic folie wat zonnebloemolie en dat doe je eroverheen. Nu moeten de broden nog een uur rijzen. Haal dan het folie eraf en strooi nog wat sesamzaadjes erover. Eventueel nog wat extra bestrijken met ei. Dan in een voorverwarmde oven op 220 graden bakken. Met ongeveer 20 minuten heb je heerlijk vers brood. Lekker met wat kruidenboter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten