vrijdag 16 september 2016

Heel Holland Bakt sticky toffee pudding cake

Ha allemaal! Ik ben fan van Heel Holland Bakt. Dat zal jullie niet echt verbazen. Ik heb bedacht dat ik wil proberen om elke week iets uit de aflevering te maken of er in ieder geval geïnspireerd van te raken. Na week 1 was ik meteen geïntrigeerd door de sticky toffee pudding cake. Wil je het recept precies zo doen als bij HHB? Dan volg je deze HHB link gewoon. Nee hoor, ik ben niet beledigd. Ik heb in mijn recept niet veel veranderd alleen de hoeveelheid, want ik wilde een kleiner taartje. Daarnaast heb ik de pecannoten vervangen voor walnoten.


Nodig voor de taart zelf:
150 gram dadels (zonder pit)
100 gram zachte boter
100 gram suiker
1 theelepel kaneel
2 eieren
120 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram walnoten








Verwarm de oven voor op 160°C. Week de dadels ongeveer 10 minuten in 50 ml heet water. Vet een vierkante bakvorm in van 15cm in en bestuif met bloem. Knip een stuk bakpapier ter grootte van de bakvorm uit en worstel dit erin. Je kunt het! Mix in een mengkom de zachte boter, suiker en kaneel tot een glad mengsel. Voeg al mixend 1 voor 1 de eieren toe. Doe het zelfrijzend bakmeel beetje bij beetje bij het beslag. Mix het beslag vervolgens nog een paar minuten door. Breek de walnoten grof in stukjes en spatel door het beslag. Pureer 75 gram dadels plus het weekwater (50 ml) met een staafmixer. Snijd de rest van de dadels in kleine stukjes. Meng beiden door het beslag. Schep het beslag in de bakvorm en bak in ongeveer 50 minuten gaar. Controleer met een satéprikker of de cake gaar is. Ondertussen kun je mooi de walnoot karamel scherven maken.

Voor de scherven heb je nodig:
125 gramkristalsuiker
50 ml water
30 gram walnoot

Leg bakpapier op je bakplaat. Breek de walnoten in stukjes. Verhit suiker met water in een steelpan. Verwarm tot de suiker is opgelost. Laat een paar minuten goed doorkoken tot het gaat karamelliseren en het mengsel een donkergouden karamelkleur heeft. Giet de karamel op het bakpapier, zo nodig kun je het met een spatel verder uitspreiden. Verdeel de stukjes walnoot erover. Laat hard worden (niet in de koelkast). Breek in scherfjes als het goed hard en afgekoeld is.


Nu is het tijd voor de karamelsaus.
Hiervoor gebruik je:
200 gram gecondenseerde melk
25 ml slagroom
100 gram suiker
Beetje zout

Zet de suiker op in een grote steelpan op het vuur. Spoel eerst van tevoren je pan om met water en droog niet af. Laat de suiker doorkoken tot een donkere karamel. Verwarm de gecondenseerde melk en slagroom in een andere pan en voeg vervolgens toe aan de karamel. Roer flink door met een garde. Pas op met spetteren, het is heet. Doe de saus door een zeef om eventuele klontjes te voorkomen. Breng op smaak met een snufje zout. Laat een tijdje afkoelen. Zorg ervoor dat de saus niet te koud wordt, want anders is het niet smeerbaar meer. Bestrijk de cake rijkelijk met de karamel saus. Decoreer met de karamelscherven door ze er in te steken. Qua smaak heeft het iets van kruidcake weg met karamel accenten. Ik vond het geslaagd. Wel wat werk met alle verschillende onderdelen hoor.Ik was vooral trots op mijn scherven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten