zondag 16 oktober 2016

Slof met mokkaroom

Uiteraard raak ik geïnspireerd door wekelijks te kijken naar Heel Holland Bakt. Dus zo'n slof maken wilde ik ook wel eens proberen. Maar ik heb geen slofvorm of hoe je zoiets noemt. Maar de ring van een springvorm doet het werk net zo fijn. Dus werd het een ronde slof. Verder wilde ik deze taart 'op mijn sloffen' kunnen doen. Geen ingewikkeld gedoe. Daarom gekozen voor kant en klaar amandelspijs en een zakje banketbakkersroom van dr Oetker.

Dit heb je nodig:
150 gram bloem
100 gram witte basterdsuiker
1 ei
90 gram roomboter
5 gram bakpoeder
100 gram amandelspijs
Vloeibare boter
Voor de mokkaroom:
3 theelepels oploskoffie
100 ml heet water
50 gram kristalsuiker
1 zakje banketbakkersroom (dr Oetker)
300 ml water
250 ml slagroom
Ter decoratie: chocolaatjes, mokkaboontjes, nougatine

Klop het ei los in een bakje. De helft gebruik je om de amandelspijs soepeler te maken. De andere helft gaat door het sloffendeeg. In een mengkom zeef je de bloem. Hierbij gaat de basterdsuiker, het bakpoeder, de roomboter en de helft van het ei. Kneed door elkaar tot je deeg een samenhangende bal is. Leg in plastic folie in de koelkast om te laten rusten. Dat mag wel een half uur. Kun je in die tijd meteen het amandelspijs losprakken met de helft van het ei. De oven verwarm je op 180 graden. Leg bakpapier op de bakplaat en vet de ring van je springvorm in (niet de bodem dus!). Ik heb de mijne op de kop gebruikt omdat ik dan geen ribbels in mijn slof zou krijgen. Na het half uur rusten ga je het deeg uitrollen met een deegroller. Je gebruikt wat bloem om te zorgen dat de boel niet vastplakt. Ik denk dat de dikte ongeveer 1 cm was. Met je vorm kun je meteen zorgen dat je het uitsteekt. Met het deeg wat je overhebt, kun je een extra randje maken wat je als buitenrand maakt (zie foto hierboven). Met een spatel verdeel je de amandelspijs, laat de buitenrand vrij. Het is niet zoveel, als je er dol op bent, zou je iets meer kunnen pakken maar ik wilde het bescheiden houden. De slof gaat 25 tot 30 minuten de oven in. Als je slof klaar is, haal je meteen de rand eraf en laat de slof afkoelen op een rooster.
Kook wat water en schenk 100 ml op de oploskoffie in een kopje. Als het is opgelost, doe je de koffie in een steelpan met 50 gram kristalsuiker. Breng aan de kook en laat op zacht vuur inkoken tot een koffiesiroop. Regelmatig roeren anders brandt het aan. Het zakje banketbakkersroom doe je samen met 300 ml water en de slagroom in een kom en mix je volgens de aanwijzingen op het zakje. Als de koffiesiroop wat is afgekoeld, doe je er 2 eetlepels van bij de banketbakkersroom. Goed mengen en klaar is de mokkaroom. Laat opstijven in de koelkast. Dan ga je jouw taart mooi maken door er een laag van de mokkaroom op te doen. O ja, je hebt echt niet alle room nodig, maar als toetje is het ook niet vies of als 'dip' bij een kaneelbroodreepje. Mjum! Ik heb een randje met kleine toefjes opgespoten met een spuitzak met kartelmondje. Verder is de taart versierd met mokkaboontjes en chocolaatjes. Ik strooide er wat nougatine op, maar misschien moet je dat niet nadoen. Dat laatste zorgde er namelijk voor dat ik wat 'scheurtjes' in de room kreeg de volgende dag. Dus doe dat alleen na als je de taart meteen gaat opeten. Want het staat toch minder mooi. Iedereen was enthousiast over de smaak hier, dus dat zegt genoeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten