dinsdag 22 november 2016

Mokka choco mousse met krokantje

Okay, tijd voor een bekentenis. Ik heb een geheime liefde. Ik hou van Haagse Hopjes. Tuttig niet? Als ik onderweg ben, heb ik er altijd wel een paar in de buurt in de auto of in mijn tas. Nog niet zo lang geleden was ik bij een theatershow waarin ik de inspirerende chef-kok Yuri Verbeek zag. In deze show lieten Pim van den Akker en Yuri Verbeek zien wat het verhaal was achter de Food Floral Fashion Show. Een mooie combinatie van bloemen, mode en culinaire creaties. Yuri begon over Haagse Hopjes en hoe je daar een lekker krokantje van kon maken. Gelukkig verklapte hij de werkwijze, dus ik besloot diezelfde avond dat ik dat snel zou uitproberen. Ik bedacht er wel een simpeler toetje bij, want ik ben zeker geen chef. Je hebt genoeg voor 4 toetjes met dit recept. Je maakt wat meer krokantjes voor het geval er eentje breekt.

Ingrediënten:
6 Haagse Hopjes
2 eieren
250 ml slagroom
50 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
150 gram melkchocolade
4 eetlepels oploskoffie
4 mokkaboontjes

Zet met een half kopje heet water een bakje oploskoffie, die wat sterker is dan normaal. Laat afkoelen. Scheid de eieren. Zorg dat je de eiwitten in een vetvrije kom doet, anders kun je de eiwitten niet stijfkloppen. Het eigeel ga je schuimig mixen en je doet beetje bij beetje de basterdsuiker erbij. De slagroom klop je stijf met het zakje vanillesuiker. De eiwitten klop je stijf. De chocolade breek je in stukjes en doe in een kom die je au bain marie verwarmt. Bij de chocolade gaan 4 eetlepels van de oploskoffie. Laat de chocolade helemaal smelten, steeds goed roeren. Bij de gesmolten chocolade gaat beetje bij beetje het eigeel. Haal van het vuur af. Laat een beetje afkoelen. Dan gaat de geklopte slagroom er bijna helemaal bij. Maar hou ongeveer een vijfde deel apart om later op de mousse te kunnen doen. Spatel de slagroom erdoor. Als laatste voorzichtig de stijve eiwitten erdoor spatelen. Verdeel de mousse over mooie glaasjes en zet in de koelkast om op te stijven. Dat kost een aantal uur.
Nu is het tijd om met mijn favo snoepje aan de slag te gaan. Verwarm de oven op 140 graden. Leg een bakpapier op een bakplaat. Leg de Haagse Hopjes uit elkaar op het bakpapier. Zonder papiertje uiteraard haha...Nu 10 minuutjes de oven in. Leg ondertussen een bakpapier en een deegroller klaar. Zodra ze uit de oven komen, leg je het papier erop en maak je ze plat door de deegroller erover te rollen. Pas op want het is natuurlijk wel warm. Af laten koelen en klaar is je krokantje. Deze steek je in de mokka choco mousse voor het serveren. Een beetje slagroom, een mokkaboontje erop en smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten