woensdag 26 augustus 2015

Bramenijs en meer....

Eigenlijk hoor je natuurlijk ijs te maken met een ijsmachine. Maar ja, die heb ik niet. Dus heb ik zitten nadenken over een simpele manier om lekker ijs te krijgen. Die heb ik gelukkig gevonden.
Het uitgangspunt is 1 liter roomijs, vanille ijs of yoghurtijs. Meestal neem ik dan de helft van het ijs en voeg er een smaak aan toe. In dit geval werd het bramenijs.
Dus verse bramen geplukt uit onze tuin. Maar je kunt ze kopen in de supermarkt. Bij gebrek aan verse, kun je in het diepvriesgedeelte van de supermarkt je geluk beproeven ;-).
Ik heb de bramen gewassen en met basterdsuiker wat ingekookt. Hoeveelheid hangt af van je smaak, dus daar heb ik geen concreet aantal grammen voor. Laten afkoelen. Vermengen met een halve liter ijs en terug in de vriezer zetten. De smaak wordt nog wat sterker als het weer goed bevroren is.
Het kan ook prima met andere vruchten. Pas wel op want grotere stukken fruit kunnen hard worden in het ijs. Pureren of kleinmaken is een aanrader.

Nu heb je een halve liter ijs over....als je nog een perssinaasappel hebt, pak 'm gauw. Even schrobben met een borsteltje. Dan de schil raspen met de fijne kant van de rasp. Vervolgens de sinaasappel uitpersen. De rasp en het sap vermengen met het ijs. In de vriezer doen.

Mjummie!

1 opmerking: