dinsdag 29 september 2015

Chocolade variaties en tips!

Vanmiddag heb ik schik gehad met chocolade. Veel chocolade. Mijn collega's krijgen morgen lekkere bonbons en slagroomtruffels te proeven bij de vergadering. Natuurlijk kan ik het dan niet nalaten om meer dan 1 smaak te maken. Hier alvast een impressie...
Voor de oplettende kijker, ik heb zowel slagroomtruffels als bonbons gemaakt. Drie soorten vulling voor de slagroomtruffels: de gewone, een sinaasappel- en een bosvruchtentruffel. De sinaasappel- en bosvruchtensaus heb ik gemaakt door deze in te koken (de een met suiker, de ander met honing). Het inkoken van fruit doe ik vaker voor het maken van ijssmaken of om gelei of siroop te maken voor op een taart. Ik ben verder uitgegaan van het recept van de slagroomtruffel, dus voor ongeveer 24 stuks. Die basis heb ik in drie bakjes verdeeld. Het was iets meer dan een eetlepel wat ik aan sinaasappel of bosvruchtensaus heb toegevoegd.

Ik stuitte bij het mixen van de slagroomtruffelvulling op een bekend probleem. Het werd een beetje klonterig en ging schiften (foto links). Misschien heb je dat ook wel eens gehad als je bijvoorbeeld cakebeslag aan het maken bent? Het betekent niet dat je iets gruwelijk verkeerd doet, maar wel dat de verschillende ingrediënten teveel van temperatuur verschillen. Dat kun je nog oplossen! Je pakt een grote bak waar je bak inpast (of je zet de bak in de gootsteen). Laat warm water in die grote bak lopen. Zet je bak met beslag erin en roer rustig door. Je zult zien dat je beslag weer mooi glad wordt. Yep, bij mij lukte het ook (foto rechts). Zo kon ik weer verder! Ik heb dit keer voordat ik de bolletjes ging draaien alle bakjes eerst kort in de diepvries gehad omdat het te warm was vanwege deze interventie. Als je precies wilt weten hoe je de slagroomtruffels maakt, zoek dan naar het recept op dit blog.
Voor de bonbons heb ik gekozen voor twee smaken: marsepein en caramel. Hoe je zelf marsepein maakt, heb ik kort geleden al verklapt. De caramelbonbon heb ik eerder gemaakt. Alleen nu een kleine toevoeging: anderhalve eetlepel sterke koffie. Bij het maken van de bonbons heb ik nog 2 dingen uitgeprobeerd die goed werken.

Het eerste is dat het goed werkt om de minimuffinbakvorm inclusief papiertjes even in de vriezer te zetten. Als je dan je gesmolten chocolade gaat aanbrengen, stolt dat snel. Dat is prettig omdat de chocolade dan niet zo snel van de zijkanten naar beneden zakt! Het tweede wat ik getest heb, is dat het kwastje inderdaad prettig werkt om de chocolade te verdelen. Veel simpeler dan met een lepeltje!
Als je nou geen zin hebt in ingewikkeld maar toch een beetje moeite wilt doen, nog een mogelijkheid:

Ik kocht vandaag een siliconenvorm voor chocolaatjes. Je hoeft alleen maar chocola te smelten en door de vormpjes ziet het er al snel leuk uit. Ik bedacht meteen om te kijken of gekleurde spikkels te zien zouden zijn als ik een laagje op de bodem strooide en ja hoor...Leuk toch? Ook een leuk idee voor een baby shower, kun je de kleur van je spikkels aanpassen :-). In een andere vorm heb ik een hazelnoot erin gedaan, wat ook geen probleem opleverde met het eruit halen. De siliconenvorm hoeft niet lang in de vriezer voor het klaar is. Ik ben benieuwd of jij al met chocolade in de weer bent geweest? Nee? Aan de slag dan! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten