maandag 7 september 2015

Citroenmelisse pesto

Normaal maak je natuurlijk pesto met basilicum....uh...nou ja, als je het al zelf maakt. Kant en klaar is het natuurlijk ook prima. Maar nu had ik in mijn moestuin niet zoveel basilicum, maar des te meer citroenmelisse. Even rondsnuffelen op internet, leerde mij dat anderen ook al eens pesto hadden gemaakt met citroenmelisse. Dus vandaag mijn beurt om het uit te proberen en er een eigenwijze draai aan te geven. O ja, nog even over de kaas...het is Grangusto van het merk Galbani. Het zijn veschillende harde kazen gemengd. Te koop bij de Jumbo of de AH. Je zou het recept net zo goed kunnen proberen met parmezaanse kaas hoor. Door experimenteren ontstaan vaak lekkere gerechten!
Qua hoeveelheid heb ik in ongeveer een hand vol blaadjes van de citroenmelisse gebruikt. Meteen maar wat bieslook, peterselie en selderij erbij geplukt ( voor het nog harder ging regenen vandaag). Natuurlijk wassen onder de kraan als je het vers plukt. In een hoge smalle mengbeker alle verse kruiden doen, samen met de geperste knoflook, het citroensap, de pijnboompitten, de geraspte kaas en een beetje van de olijfolie. met de staafmixer fijnmalen. De bruschettakruiden ondertussen in een ander bakje wellen in een paar eetlepels van de olijfolie.
De olijfolie geleidelijk toevoegen, net als de gewelde bruschettakruiden. Peper en zeezout erbij. Lekker op een stokbroodje of op de boterham ( in plaats van de boter) met bijvoorbeeld een plakje kaas erop. Manlief doet pesto op zijn tosti. Mogelijkheden genoeg dus. Geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten