woensdag 23 september 2015

Peanutchocoswirl

Al een tijdje wilde ik mijn eigen ' candy bar' of ' chocolate bar' maken. Of in ieder geval een snack die daaraan deed denken. Dus ben ik gaan rondsnuffelen op internet. Ik vond iets wat als basis kon dienen, maar het oorspronkelijke recept was me niet spannend genoeg. Maar dat is een kwestie van mijn fantasie laten gaan. Al doende heb ik dingen aangepast en toegevoegd. Met een smakelijk resultaat. Als je van pindakaas en chocolade houdt, dan zal het je vast ook bekoren!
De biscuits fijnmaken. O ja, waar ik vandaan kom, vinden ze biscuits maar een raar deftig woord. Ik zeg zelf altijd ' kaakje' maar dan snapt niemand me. Dus ik zeg nu keurig biscuits. Speciaal voor jullie! Ik heb ze fijngemaakt met de bolle kant van een lepel. Want ik beschik niet over een keukenmachine, dus handwerk. De roomboter smelten en erbij doen en 170 gram van de pindakaas ( dus niet alles). Goed mixen. Het mengsel moet plakkerig genoeg worden. Mocht je het nog te los vinden, kun je wat extra boter erbij smokkelen. Een ovenschaal invetten, dan bakpapier erin en aan de zijkant een stukje extra laten zitten. Dan kun je het er later makkelijk uitpakken. het biscuitmengsel in de ovenschaal doen en aandrukken met een lepel. In de koelkast zetten terwijl je de caramel gaat maken. Hieronder staan de dingen die je hiervoor nodig hebt:
Een steelpan met dikke bodem omspoelen met water en niet afdrogen. Dat zorgt ervoor dat je pannetje niet mega aanbrandt. Een beetje aankoeken kun je niet echt voorkomen met caramel maken hoor. De suiker erin en op een laag tot middelvuur aanzetten. STEEDS blijven roeren. De suiker wordt eerst klonterig dan begint het te kleuren en uiteindelijk lichtbruin. Als alle suiker is veranderd in vloeistof meteen de boter erbij doen ( dus van tevoren al je spulletjes klaarzetten en afwegen!). Het gaat bubbelen, blijven roeren. Na een minuut of twee is de boter helemaal goed opgenomen. Dan de crème fraîche erbij en ja hoor nog steeds roeren. 1 minuut zachtjes door laten koken. Van het vuur af. Het ruikt heerlijk, het is heerlijk maarrrrr steek niet je vinger erin om te proeven want holy moly wat is het heet! Pas ook op bij het bereiden dat je geen spetters op je krijgt. De caramel in een bakje overscheppen en wat laten afkoelen. Het wordt nog wat dikker, maar geen zorgen, het blijft wel smeerbaar. Deze afgekoelde caramel op de biscuitlaag uitsmeren. Dat gaat handig met een spatel. De pinda's hierover verdelen, nadat je ze hebt gehalveerd.
100 gram melk en 100 gram pure chocolade in stukjes breken. Dit smelten, ofwel au bain marie of in je magnetron. Als je een paar blokjes apart houdt die je op het eind toevoegt, wordt je chocola niet snel te heet. Als alles goed gesmolten is in een ander bakje 30 gram pindakaas verwarmen ( kort in de magnetron). De gesmolten chocolade met de gesmolten pindakaas vermengen. Dit uitschenken over de caramel en weer met een spatel verspreiden zodat alles bedekt is. Vervolgens nog eens 30 gram pindakaas smelten. Dat druppelen over de chocolade. Als je met een mes ronde draaiende bewegingen in dit mengsel maakt, krijg je een leuke swirl! Zo, dit is het moment waarop je geduld beproefd gaat worden want het moet 2 uur de koelkast in ( pfff...lang!). Na die twee uur checken of de stevigheid goed is. Bij twijfel nog langer wachten. Is het stevig, dan voorzichtig het geheel omdraaien. De laatste fase gaat in. 100 gram melkchocolade smelten ( je weet nu vast wel hoe?). Hierdoor de caramelsiroop roeren. De chocolade over de onderkant verdelen. Opnieuw in de koelkast om hard te laten worden. Dan de mooi kant naar boven draaien. Met een mes kun je stukjes afsnijden. Het blijft toch wel wat kruimelen, maar dat is een detail toch? Ik ben heel tevreden met mijn eerste peanutchocoswirl. Iedereen die het geproefd heeft, is enthousiast. Dus aan de slag en maak er ook eentje! Wat handig is: je kunt ook wat van deze lekkernij invriezen. Dan snoep je niet alles in 1 keer op...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten