woensdag 18 november 2015

Aardappel Kaaskroketjes

Ja, ik had er weer eens last van...ineens krijg ik dan in mijn hoofd dat iets zelf wil maken. Ik dacht aan aardappelkroketjes, maar ik vond op internet een recept voor aardappel kaaskroketjes. Dus aan de slag! De aardappels schillen, wassen en gaar koken. Als ze klaar zijn, afgieten. Stampen tot puree samen met de melk, boter, peper, zout en wat nootmuskaat. De aardappelpuree af laten koelen. Ondertussen kun je de kaas raspen. De geraspte kaas door de puree mengen. Eerst draai je balletjes van dezelfde grootte om er vervolgens een soort rolletjes van te maken. Zorg dat ze ongeveer even groot en dik zijn. Leg ze op een stukje bakpapier. Klop het ei los in een bakje. Doe op een bord een laagje bloem en op een ander bord een laag paneermeel. Haal een kroketje eerst door de bloem, haal het teveel eraf. Dan door het ei om te eindigen bij het bord paneermeel. Zorg dat je kroketje mooi bedekt is met paneermeel. Het zijn ongeveer 18 stuks. Ik heb toen ik alle kroketjes klaar had, ze laten rusten in de koelkast. Het frituren is een uitdaging. Ze zijn gefrituurd op 180 graden. Eerst kort voorgebakken. (Minuut of 2) Daarna als het frituurvet weer op temperatuur is, afbakken in een paar minuten. Ze gingen wel een beetje ' lekken' door wat gaatjes. Ze smaakten prima. Een volgende keer ga ik proberen of het nog beter werkt als ik de kroketjes kort invries, voor ik ze ga bakken. Ik kom er nog op terug! Ik wil ook nog varieren met extra toevoegingen als bieslook of knoflook. Maar deze waren alvast een mooi begin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten