zondag 1 november 2015

Bami

Eerst een huishoudelijke mededeling: dit is mijn 100ste bericht op mijn blog! :-). Verder niet heel belangrijk hoor, maar een mooi rond getal en al best veel recepten als je nagaat dat ik net iets meer dan 2 maanden geleden ben gestart met dit blog. Een lekker recept voor bami vandaag... Om te beginnen snij of knip je de kipfilet in kleine stukken. Ik prefereer de schaar altijd, lekker makkelijk. Doe de kipfilet met de kipkruiden en 1 eetlepel ketjap manis in een bakje en laat het een tijdje intrekken. De ui mag fijn gesneden worden en met de geperste knoflook in de olijfolie fruiten. Meest handige is om een wokpan te nemen, zodat daar de totale bami straks in past. Ik had vandaag een zak wokgroente, maar het was nogal grof gesneden. Zorg dus dat jouw groente klein gesneden is, anders vermengt het niet makkelijk met de bami. Je kunt ook losse groente nemen, dat mag je uiteraard helemaal zelf bepalen ;-). Doe bij de ui eerst de kipfilet. Dan de sambal, koriander, komijn, laos, gembersiroop en wat sweet chili om het op smaak te maken. De wokgroente toevoegen. Roer lekker door, als alles gewokt is, kunnen de klein gesneden hamblokjes erin. Ondertussen in een grote pan de mie koken zoals op het pak staat. Haal met een vork wel goed de mie nestjes uit elkaar als de mie begint te garen. De mie afgieten als het gaar is (meestal na zo'n 5 minuten koken) en afspoelen met koud water. De mie in de wokpan doen en het totaal goed vermengen. Breng op smaak met ketjap en eventueel nog peper en zout. Eerst proeven dus, want dan weet je of het goed is. Deze bami is een mooie basis om allerlei lekkere bijgerechten bij te serveren. Denk bijvoorbeeld aan de loempia's waar al een recept van te vinden is op mijn blog. Maar ook de seroendeng of bawang goreng passen hier goed bij. Binnenkort volgt het recept voor smakelijke kipsateetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten