zaterdag 31 oktober 2015

Pompoentaart

Bij Halloween hoort natuurlijk pompoentaart! Dus die heb ik gisteren voor het eerst in mijn leven gemaakt. Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal want ik heb slechts 1x eerder pompoentaart gegeten...maar ik vind 'm wel lekker. Ik had geen zin in veel gedoe, zoals een eeuwigheid wachten op rijzen van deeg of blind bakken enz. Dus dit recept werd het, een mix van verschillende dingen die ik tegenkwam. Doe in een steelpan met een beetje water de pompoenblokjes. De bruine suiker en vanillesuiker mag erbij, net als de kaneel, nootmuskaat en koekkruiden. Af en toe roeren. De honing mag erin. Als de pompoenblokjes een beetje zacht beginnen te worden, mag de kookroom worden toegevoegd. Al met al kan het best een half uurtje duren voor je pompoenpuree klaar is. Met de staafmixer een gladde pompoenpuree maken. Laten afkoelen. Pas als het afgekoeld is, moeten er twee losgeklopte eieren door de puree. Het deeg maken is niet moeilijk. In een mengkom doe je de bloem en de koude boter. Snij met twee messen de boter klein. Als de blokjes klein zijn, mag er 1 ei bij, de melk en de poedersuiker. Meng eerst met een lepel en als het niet meer lukt, ga je kneden. Misschien heb je wat extra bloem nodig als het te plakkerig is. Als je een samenhangend deeg hebt wat soepel aanvoelt, pak je de deegroller want je mag het deeg gelijk uitrollen. Vet wel eerst een bakvorm in. Rol je deeg uit en zorg dat het ruim past. Maak je deeg niet te dik. Doe het uitgerolde deeg in de vorm, bedek ook goed de opstaande randen. Prik met een vork op verschillende plaatsen in het deeg en zet de bakvorm een half uur in de koelkast. Nu kun je mooi de oven laten voorverwarmen op 175 graden. Je hebt nog een klusje te doen, namelijk de bastognekoeken verkruimelen. Ik heb onlangs gemerkt dat dit veel makkelijker gaat als je ze in een plastic zakje doet ( wel een stevige!) in plaats van in een schone theedoek. Met de deegroller erover tot het fijne kruimels zijn. Als je deeg is uitgerust in de koelkast, mogen de koekkruimels verdeeld over de bodem. Hierover doe je de pompoenpuree ( daar heb je dus die twee eieren doorheen gedaan!). De taart kan in de oven, ongeveer een half uur. De taart af laten koelen. Ik moet zeggen dat ik in mijn enthousiasme de taart heb gedecoreerd maar het lastige is dat poedersuiker of fondant blijkbaar vocht onttrekken aan pompoentaart dus dat gaat er niet mooi uitzien. Dus hou het simpel en doe er lekker een dot slagroom op met een beetje kaneel eroverheen gestrooid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten