zaterdag 31 oktober 2015

Notencrunch

Voor deze gezonde snack heb je een goed stel tanden nodig. Ik zeg het maar even, voor ik schadeclaims aan mijn broek krijg ;-). Vroeger als ik met mijn moeder ging shoppen, kochten we wel eens van die sesamrepen in zo'n gezonde winkel. Winkels met gezonde spullen zijn nu veelvuldig aanwezig. Toen niet. Ik praat over meer dan dertig jaar geleden. Ik vond die sesamrepen lekker al waren ze een soort van taai/ hard/ plakkerig. Daar moest ik van de week aan terugdenken. Zo kwam ik bij het plan om dit recept eens te proberen. Ik vond de basis ervan bij 24kitchen. Overigens kun je die echte sesamrepen ook zelf maken! Maar dit is een sticky notencrunch geworden. Om te beginnen laat je de oven voorverwarmen op 180 graden. Snij alle noten in stukken, maar niet te klein. Ik heb het met een mes gedaan omdat de staafmixer soms wat te snel gaat. De rozijnen laten wellen in warm water. Na een paar minuten afgieten en droogdeppen. Neem 2 ovenschaaltjes ( als je tenminste net als ik twee soorten wilt maken). Bedek die rondom met bakpapier, ook een stuk opstaande rand. Doe de werthers echte in een stevig plastic zakje en sla ze met een hamer klein op een veilige plek ( je keuken mag heel blijven). Doe in de ovenschaal de gehakte noten, de pijnboompitten, de rozijnen, de werthers echte en hussel door. Snij het plakje kokosbrood in stukjes en verdeel dit over 1 bakje. Je krijgt dus een notencrunch met en een zonder kokos. Misschien kun je ook geraspte kokos gebruiken, maar dat had ik niet in huis. De honing verdelen over de ovenschaaltjes. De boel wat vermengen. Zorg dat het zaakje wel goed verspreid blijft en een beetje plat liefst. De sesamzaadjes doe je er pas later bij, waarom weet ik niet, maar dat heb ik aangehouden van het oorspronkelijke recept. Dus doe de ovenschaaltjes in de oven voor 20 minuten. Tussendoor kun je wat husselen met een vork omdat anders de rozijnen of sommige noten wat donker kunnen worden. Na de 20 minuten strooi je de sesamzaad erover. Dan nog 10 minuutjes in de oven. Goed af laten koelen. In stukjes breken. Ik bewaar ze in een wikkel van bakpapier zodat niet alles aan elkaar plakt. Op die manier kun je ze makkelijk vastpakken zonder vast te plakken ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten