zaterdag 14 november 2015

Goulashsoep

Op verzoek van mijn man heb ik goulashsoep gemaakt. Ik had zelf niet echt een positieve associatie met goulash, maar daar ben ik overheen gestapt. En terecht...want dit soepje is heel lekker. Het recept komt van het programma Koffietijd. Ik heb maar een paar kleine wijzigingen gedaan. Ik had runderpoulet die al in blokjes was, geen idee of dat standaard zo is. Het gebruik van runderpoulet in soep is me erg goed bevallen dus dat ga ik zeker vaker doen. Over de blokjes vlees doe je het zout, de peper en paprikapoeder. Snij de ui klein. In twee eetlepels vloeibare boter pers je de knoflook en fruit je de ui. Smoor het vlees hierin. Regelmatig roeren. Na een kwartier mogen de stukjes winterpeen, stukjes paprika en stukjes tomaat erbij. Zorg met een waterkoker voor anderhalve liter kokend water en maak daarmee de runderbouillon door de tabletten erin te doen( bij mij 3 stuks, maar check je verpakking). Doe de bouillon ook in de pan. Breng weer aan de kook en voeg de thijm toe. Laat een uur zachtjes koken. Omdertussen schil je de aardappels, was ze en snij ze in kleine blokjes. Na het uur pruttelen mogen de aardappelblokjes erin. Laat het nog drie kwartier pruttelen. Dan heb je twee opties: je serveert de soep zo, met stukjes groente in een wat dunnere bouillon. Of je vist alle stukjes vlees er even uit en bewaart deze apart. Dan maak je een gladde soep met behulp van de staafmixer. Je krijgt dan een mooie dikke soep. Het vlees mag er uiteraard terug in. ;-) Een heel geslaagd soepje! Lekker in combinatie met een kaas uien broodje....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten