maandag 23 november 2015

Lemon curd

Als je dit blog vaker leest, weet je al dat ik van niet teveel gedoe en makkelijk hou. Dus werd ik heel blij toen ik dit eenvoudige recept tegenkwam voor lemon curd. Ik hou erg van scones, maar ik had ze nog nooit met lemon curd gegeten. Altijd met jam en slagroom. Of meer zoals het hoort met clotted cream. Maar iets nieuws is altijd welkom, dus vandaar dit recept. Je gebruikt alleen een magnetron. Boen de citroenen goed schoon en haal er met de rasp de gele schil af. Pers de citroenen uit. Doe de rasp en het sap in een schaal die in de magnetron kan. Doe de suiker erbij met de eieren. Mix dit met de garde. In een ander bakje de boter doen om te laten smelten in de magnetron. Mix de gesmolten boter door het citroenmengsel. Dit mag nu op de hoogste stand in de magnetron in totaal 5 minuten. Elke anderhalve minuut stop je, haal je het schaaltje eruit ( pas op, het wordt heet...) en roer je het mengsel goed door. In totaal 3x roeren dus. Je hebt nu een paar schone glazen potjes nodig om de lemon curd in te gieten en te bewaren. Ik gebruik een klein trechtertje en een lepel om geen knoeiboel te krijgen. Bovendien is het nog altijd heel warm. De lemon curd wordt als hij afgekoeld is nog wat steviger hoor, dus daarover geen zorgen. Als je een potje hebt met een goed sluitende deksel, kun je het potje op zijn kop zetten. Als het afgekoeld is, bewaar je het in de koelkast. Heerlijk friszuur van smaak. Je kunt deze lemon curd ook weer in andere gerechten gebruiken. Google maar eens...Maar in ieder geval heel lekker op een vers gebakken scone. Heel binnenkort volgt het recept voor de scones!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten