donderdag 5 november 2015

Prei kip döner taartje

Dit is nu typisch zo'n recept wat ontstaat als je spontaan iets wilt wijzigen in de eetplannen. We zouden doodgewoon gewokte prei eten met gebakken aardappeltjes en een gepaneerd visje. Best lekker, maar mijn zoon verheugde zich niet bijzonder op de prei. Hij vroeg een tikje verbaasd: ga je er niets leuks mee doen, mam...? Hij opperde een bladerdeegpreitaartje wat ik ooit eerder had gemaakt. Dat ging niet lukken omdat ik daarvoor niet alle ingrediënten had. Maar dit recept werd het wel. Ik kan je vertellen...dit willen we allemaal vaker eten!
Haal eerst de plakjes bladerdeeg uit de vriezer zodat ze kunnen ontdooien. Ik heb hiervoor mijn zelfgemaakte bladerdeeg gebruikt maar je kunt uiteraard gewoon bladerdeeg uit de supermarkt gebruiken. De oven voorverwarmen op 200 graden. De prei in stukjes snijden en goed wassen. In een vergiet laten uitlekken. De aardappels schillen, wassen en in kleine blokjes snijden. De aardappelblokjes een minuut of 5 koken in wat water en afgieten. Het gehakt rul bakken in een wokpan in wat olijfolie. Op smaak maken met peper en italiaans zeezout ( of gewoon zeezout). De kip döner erbij doen en bakken. Dat mag zo uit de vriezer komen. De uitgelekt prei erbij doen en af en toe omscheppen. Met ketjap, kerrie en sweet chili kruiden op smaak brengen. De aardappelblokjes erdoor, samen met de kipreepjes en hamblokjes. Het is een heerlijk mengelmoesje van allerlei soorten vlees. Maar misschien is dat wel de charme. Je kunt zelf gerust wat aanpassen afhankelijk van wat je in de koelkast of vriezer hebt. Je prei-vleesmengsel uit laten lekken in een vergiet. Als je dat niet doet, heb je grote kans dat je bodem zompig wordt. En dat wil je niet...De bladerdeeg in een ingevette bakvorm doen en de vierkantjes aan elkaar ' plakken' zodat je een taartbodem maakt. Doe wat paneermeel op de bodem. Het prei-vleesmengsel erin verdelen. De geraspte kaas erover. Dit taartje moet ongeveer 25 minuten in de oven. Met name de combinatie met kip döner, prei en bladerdeeg bleek een hele geslaagde...ik zeg doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten