zondag 3 januari 2016

Visragout


Wij houden hier van een gebakken panga filet of zalm. Maar dit keer wilde ik wat extra's doen. We eten regelmatig een soort plakrijst die speciaal door mijn schoonouders uit Spanje wordt meegenomen (decadent toch?). Dit keer wilde ik wel eens een visragout erbij maken voor over de rijst. Dus ging ik aan de slag...en ik moet zeggen dat het goed gelukt is! Vandaar dat het recept ook op mijn blog komt natuurlijk. Als je vis uit de vriezer hebt (wat op zich prima kan hoor), haal deze dan op tijd eruit om te ontdooien. Snij de sjalotjes, champignons en paprika in kleine stukjes. Neem een wokpan en bak deze groentes in een eetlepel olijfolie. Doe er geperste knoflook bij. Breng op smaak met peper en zeezout. De roomboter voeg je toe als de groentes lekker gefruit zijn. Dan is de bloem aan de beurt om erbij te doen. Spatel goed door voor een paar minuten. Doe dan beetje bij beetje de visfond erin. Steeds goed roeren zodat je geen klontjes krijgt. Breng zachtjes aan de kook. Nu mag de wijn erbij. Voorproeven van de wijn is altijd een goed idee ;-). Ook de kookroom mag erin. De vis snij je in blokjes en bestrooi met viskruiden. De blokjes vis mogen nu in de ragout gaar worden. Dat duurt een minuut of 5. De dille kan erbij. Snij de verse groene kruiden klein en voeg toe. Alles doorroeren en klaar ben je. Makkie toch? Lekker bij rijst zoals ik al had verklapt. Maar zou natuurlijk ook leuk kunnen als voorgerecht in een pasteibakje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten