zondag 7 februari 2016

Paella


Ik wilde wel eens paella maken zonder zo'n pakje van Knorr. Ik was van plan om visfond te gebruiken maar die was er niet in mijn supermarkt vlakbij dus werd het kipbouillon. Qua smaak zat het een beetje tussen paella en risotto in, maar in de smaak viel het zeker. De saffraan heb ik laten weken in warm water voor ik het ging gebruiken. Ik las op internet over het raspen van tomaat wat nodig zou zijn voor een echte paella. Nou dan maar een minder echte paella, het leek me maar kans op kliederboel en getob. Dus die tomaat gewoon in kleine stukjes gesneden. Ook de ui en de puntpaprika moeten in kleine stukjes. In een wokpan doe je wat olijfolie. Hierin fruit je de ui en puntpaprika. Pers de knoflook erboven. De tomatenstukjes erbij en paar minuten laten pruttelen. De rijst erin en omscheppen. Het moet er een beetje glazig uit gaan zien. Dan gaat de kipbouillon erbij met het water. Aan de kook brengen. Zachtjes laten koken. De saffraan mag erin, die zorgt ervoor dat je rijst een wat gele kleur krijgt. Ook de andere kruiden en het citroensap gaan erbij. Na een minuut of 10 mogen de tuinerwten er ook bij. Ondertussen knip je de kipfilet in kleine stukjes en breng op smaak met de kipkruiden. Ik heb qua vis dit keer pangasius gebruikt die al gekruid was, namelijk met citroen koriander. De vis moet je ontdooien en in stukjes snijden. Ik heb kant en klare soepballetjes gebruikt, maar die kun je ook zelf maken. In een koekenpan wat olijfolie doen en de kip bakken, dan de soepballetjes erbij en als laatste de visstukjes. Dit mengsel mag, wanneer het gaar is, bij de rijst. Meng alles door elkaar en klaar is je paella. Buen apetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten