maandag 21 maart 2016

Kaneelbroodjes


Kaneelbroodjes schijnen hun oorsprong te hebben in Zweden. Volgens mij zag ik er voor het eerst een plaatje van op Pinterest. Ik kende wel van die opgerolde rozijnenbroodjes met glazuur erop. Daar is het toch een vriendje van, zullen we maar zeggen. Eigenwijs als ik ben, heb ik natuurlijk een eigen draai gemaakt aan mijn kaneelbroodjes. Ik moet zeggen...ze zijn heel lekker maar wel vooral als je ze meteen opeet. Typisch zoiets wat je het beste kunt eten als ze net uit de oven komen! Dus maak ze kort voordat je ze nodig hebt en maak er niet teveel. Zeef de bloem in een mengkom. Hierbij mogen ook de kardemom en wat zout.
Kardemom is een specerij en familie van de gember. De smaak is fris citrusachtig. De suiker en de gist doe je in het midden van je bloem. De roomboter smelt je in de magnetron. Ook de melk warm je kort op zodat het lauw is. Beiden mogen toegevoegd worden aan de bloem. Met een vork roer je door tot het niet meer lukt. Dan ga je met de hand kneden. Dit doe je tot je een mooi soepel deeg hebt. Dat kan wel 5 minuten duren hoor. Nu moet je deeg rijzen in een schone kom met een schone theedoek eroverheen op een warme plek. In ieder geval een half uur. Na het rijzen ga je het deeg uitrollen met een deegroller. Bestuif je aanrecht met wat bloem voor je begint. Rol het uit tot een rechthoekige lap tot het een dikte heeft van een halve tot 1 cm. Nu maak je de vulling gereed. Smelt de roomboter in de magnetron. Meng hier de bruine suiker, gemalen amandelen en kaneel door. Verdeel de vulling met een spatel over het deeg. Rol het deeg op vanaf de korte kant. Snij met een glad mes plakken van dit deeg. Ze moeten ongeveer 1,5 cm dik zijn. Leg deze op een bakplaat met bakpapier. Leg ze ver genoeg uit elkaar want ze worden nog wat groter. Leg nu de theedoek nog een keer over de broodjes. Ze moeten nog een keertje rijzen. Nu kun je mooi de oven aanzetten want ze worden flink warm gebakken deze kaneelbroodjes...op 225 graden om precies te zijn. Na een half uur rusten/ rijzen moet je nog een dingetje doen voor ze de oven in kunnen. Met wat melk bestrijk je de broodjes en bestrooi ze met greinsuiker. Na 10 minuten in de oven zijn deze kaneelbroodjes klaar om opgesmikkeld te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten