maandag 14 maart 2016

Walnoot honing taartje


Een tijdje geleden maakte ik al een caramel noten taartje. Dit keer had ik zin om wat te doen met alle walnoten die ik in huis had. Ik had juist in Duitsland een zak gekocht, maar vervolgens een grote hoeveelheid verse walnoten gekregen van iemand. Dus dit keer had de walnoot de hoofdrol. Voor dit taartje moet je de bodem eerst kort blind bakken. Maar eerst maar eens het deeg maken. In een mengkom doe je de gezeefde bloem, roomboter en poedersuiker. Met een mixer met deeghaken vermengen. Het water toevoegen en mixen tot het niet verder lukt. Je moet een samenhangend deeg krijgen. Mij lukt dat niet met alleen de mixer, dus ik ga op een gegeven moment lekker met de hand kneden. Als bakvorm gebruik ik een boterkoekvorm. Eerst even invetten en dan het deeg erin. Druk het in de vorm, ook langs de randen. Prik met een vork gaatjes in het deeg. Leg aluminiumfolie erin en leg hierop bonen of rijst zodat de taart de eerste 10 minuten blind kan bakken. De oven moet je voor verwarmen op 180 graden. Na 10 minuten bakken haal je de vulling en aluminiumfolie eruit. Dan nog 5 minuten bakken zonder iets. Vervolgens haal je het taartje even uit de oven.
In een kom smelt je de roomboter. Voeg de bruine suiker, honing, gemalen amandelen, eieren en kookroom hieraan toe. Roer alles met een garde goed door. Breek de walnoten in stukjes. Verdeel de walnoten over de taartbodem. Giet het mengsel erover. Nu gaat de taart nog 25 minuten op 170 graden in de oven. Het resultaat? Een lekker taartje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten