donderdag 14 april 2016

Amandelcrackers


Ik had een tijdje terug al havermoutcrackers gemaakt, die waren erg lekker. Ik heb ze ondertussen nog een keer gemaakt omdat ze zo in de smaak vallen. Maar variatie is altijd fijn, dus ging ik op zoek naar andere crackers om te maken. Zo kwam ik bij dit recept. Deze zijn dus ook super smakelijk. Je hebt hiervoor amandelmeel nodig. Dat kun je zelf maken van verse amandelen maar dan heb je wel een goede keukenmachine nodig. Ik koop het meestal kant en klaar, in Duitsland is het een stuk goedkoper dan in Nederland. Je moet alleen opletten welk merk je pakt, want er zit aardig wat prijsverschil in. Okidoki, eerst maar eens het lijstje wat je nodig hebt:

150 gram amandelmeel
40 gram sesamzaadjes
1 eetlepel kruidenolie
1 theelepel Italiaans zeezout
kwart theelepel tijm
1 theelepel bruschetta kruiden
halve theelepel Italiaanse kruiden
1 theelepel knoflookpoeder
1 ei

Als je geen zin hebt om de kruidenolie en het Italiaans zeezout eerst zelf te maken, kun je dit vervangen voor olijfolie en gewoon zeezout. Neem van die laatste dan wel wat minder. Verwarm je oven voor op 180 graden. Klop het ei los in een mengkom. Doe vervolgens alle ingrediënten erbij. Meng het door elkaar met een vork of lepel. Als alles goed gemixt is en samenhangend is, leg je het op een stuk bakpapier. Leg het op 1 helft, want de andere helft moet je erover vouwen. Spreid het eerst een beetje uit voordat je het dichtvouwt. Nu moet je met de deegroller zorgen dat het glad en dun wordt. Ongeveer een halve cm dik, niet dikker want anders wordt je cracker minder knapperig. Als het goed is uitgerold, haal je de bovenste laag bakpapier er voorzichtig vanaf. Knip het er af. Nu maak je voorzichtig met een mes al lijnen. je kunt zelf kijken hoe groot je de crackers wilt maken. Maak ze niet te groot is mijn advies, want ze zijn machtiger dan een gewone cracker door het amandelmeel. Ze gaan voor ongeveer 15 tot 20 minuten de oven in. Het hangt er een beetje vanaf hoe dik ze gerold zijn. Je kunt het checken door even te voelen en kijken of ze al wat bruinen. Laat ze vervolgens afkoelen voordat je ze in de gewenste grootte breekt.
Ze smaken heerlijk met een plakje kaas erop of ander hartig beleg. Ik kwam erachter, toen ik van een cracker aan het snoepen was later op de avond, dat onze kat deze crackers ook heel lekker vindt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten