vrijdag 15 april 2016

IJs op een rijtje!

Dit keer wil ik voor jou de verschillende soorten ijs die op mijn blog staan op een rijtje zetten! Ik heb geen ijsmachine, maar hou wel van verschillende smaken ijs maken. Ik gebruik als basis meestal een betaalbare vanille ijs of slagroomijs of yoghurtijs....Het een zal wat romiger van smaak uitpakken, het andere wat frisser. Bij de verschillende fruitsmaken is de beste methode om vers fruit of uit de diepvries te laten inkoken met suiker en/ of honing. Zo krijg je een mooie versterkte smaak, welke goed tot zijn recht komt in het ijs. Ik snap oprecht niet waarom niet veel meer mensen op deze manier ijs lekkerder maken....Echt iedereen die het proeft, is heel enthousiast! Hieronder dus alle linkjes naar de recepten:

Stroopwafelijs. Hou je van stroopwafels? Ik zeg doen! Extra lekker door de stukjes fudge.

Aardbeien en mango ijs. Dit is een net iets ander receptje want hier maak je het ijs wel zelf met de combi van Griekse yoghurt en gecondenseerde melk. Ook fijn en je hebt meteen 2 smaken. Je moet wel ruim van tevoren beginnen want het kost wat tijd (niet arbeidsintensief, maar steeds wachten).

Frambozen blauwe bessen yoghurt ijs. Hetzelfde soort recept als hierboven, alleen een andere smaak.

Appel ijs. Dit is fris van smaak en combineert goed met zoete nootjes als topping!

Ananas kokos ijs. Dit is een leuke combi door het fris zoete van de ananas samen met de kokos en kokosmelk.

Bosvruchten ijs. Wat zo fijn is aan dit recept is dat een gedeelte van de bosvruchtensaus door het ijs gaat en de rest erover heen. Een feestje hoor...

Sinaasappelijs. Dit is bij ons in huis een absoluut 'blijvertje'. Echt zalig van smaak. Je gebruikt zowel het sap als de rasp van de sinaasappel.

Aardbeienijs. Dit is ook een topper. Ik hou echt niet van aardbeienijs uit de supermarkt. Ik heb altijd het idee dat het weinig te maken heeft met echt aardbeien die ik dan proef. Maar met dit recept proef je de zomerkoninkjes!

Appel rozijnen ijs. Deze smaak lijkt natuurlijk wel op het appelijs. Maar je kunt vrij makkelijk variatie aanbrengen. Je kunt je rozijnen bijvoorbeeld in rum laten weken of een ander drankje wat jou bekoren kan. Ik hou niet van rum, dus ik hield het bij caramelsiroop.

Frambozenijs. Van deze smaak word ik zelf erg gelukkig. Zeker als ik bedenk dat de frambozenstruiken alweer gaan bloeien in mijn tuin. Wel cruciaal dat je de frambozen door de zeef doet, anders heb je pitjes in je ijs.

Mango ijs. Bij deze smaak krijg ik meteen een zomers gevoel. Niet verkeerd dus!

Cookie dough ijs. Wie heeft Ben en Jerry's nodig als je mijn blog hebt? Gewoon zelf cookie dough (koekjes deeg dus)maken. Ik word er happy van.

Speculoos ijs. Dit ijs at ik samen met familie voor het eerst in België een aantal jaar geleden. Zelfgemaakt ook heerlijk, handig want je kunt het hier in Nederland niet zo makkelijk kant en klaar vinden.

Koffie caramel ijs. Deze smaak is weer heel anders dan een fruitige natuurlijk. Deze combineert super met bijvoorbeeld wat speculoos ijs of stroopwafelijs.

Bramenijs. Ik begon mijn blog ergens vorig jaar in Augustus. Een van de eerste recepten was deze van het bramenijs. Niet zo gek want ik heb ook veel bramen uit mijn tuin. Maar bramen uit de vriezer kunnen natuurlijk ook prima gebruikt worden.

Heb je zelf een favoriete ijssmaak die hier nog ontbreekt? Laat het me weten, misschien kan ik er een receptje van maken! Je kunt ook reageren op mijn Facebook pagina Lekkerenleuk recepten als je dat makkelijker vindt. Als je da FB pagina een 'like' geeft, krijg je meteen bericht als er een nieuw recept geplaatst wordt. handig toch? Hopelijk gaat iedereen lekker in de weer met ijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten