zondag 15 mei 2016

Havermout pancakes met appelmoes

Zin in een lekker ontbijtje? Maar toch gezond? Dat kan! Met deze Amerikaanse pannenkoekjes (daarom de naam pancakes in het recept). Geen toegevoegde suiker en op basis van havermout. De ultieme test was natuurlijk mijn zoon van 12. Ik stond al bijna klaar met de poedersuiker, maar dat was niet nodig, zo zei hij. Maar je kunt natuurlijk een beetje smokkelen en het er toch bijdoen. Ik zal het niet verder vertellen hoor....

Dit heb je nodig voor de appelmoes:
4 appels
1 eetlepel citroensap

Voor 6 pancakes (kleintjes dus):
75 gram havermout
1 theelepel bakpoeder
1 ei
Beetje zout
4 eetlepels appelmoes
50 ml magere melk
Vloeibare boter om de pancakes in te bakken

Schil de appels, verwijder klokhuis en snij in kleine stukjes. Doe in een pannetje met een beetje water en het citroensap. Laat zachtjes koken. Afhankelijk van de soort appel worden de stukjes na 5 tot 10 minuten zachter. Haal dan van het vuur af en pureer met de staafmixer tot moes. Ik doe dat altijd in een hoge beker anders zit ik er zelf helemaal onder. Ik kan geloof ik toch al niet in de keuken bezig zijn zonder knoeien...Nu kan je appelmoes afkoelen. Doe de havermout in een hoge beker en maak er meel van met de staafmixer. Klop in een mengkom het ei los. Doe hier de fijne havermout bij met de bakpoeder, zout en de melk. Roer met de garde. Voeg de lepels appelmoes toe en meng opnieuw. Nu is het beslag klaar. Doe de resterende appelmoes in kleine bakjes om bij je pancakes te kunnen serveren. Verwarm nu wat vloeibare boter in een koekenpan. Je kunt er 2 of 3 tegelijk bakken in de pan. Je doet een hoopje beslag in de pan en draait de pancake om als ze mooi kleuren. Niet te vroeg anders gaat het beslag uitlopen. En dan roep je in de vroege ochtend naar boven: aan tafel!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten