zondag 22 mei 2016

Kipburgers


Ooit verkochten ze bij de Ah van die lekkere verse kipburgers met ham en kaas erdoor. Om een voor mij onduidelijke reden zijn ze ermee gestopt. Ze hebben nog een tijdje wel een Mexicaanse kipburger in het assortiment gehad. Maar die kon ons niet bekoren. Dus hoogste tijd om eens te kijken of ik zelf een kipburger kon fabriceren. Nu zou ik natuurlijk voor heel makkelijk kunnen gaan en al kant en klaar kipgehakt kunnen kopen. Maar ja, soms ben ik nieuwsgierig. Ik wilde namelijk ook wel eens weten wat mijn staafmixer allemaal kon....Ondertussen weet ik dat je daarmee dus kipfilet kunt omtoveren in kipgehakt!

Tijd om de benodigdheden te verklappen voor 6 stuks:
400 gram kipfilet
30 gram geraspte 30+ kaas
30 gram hamblokjes
1 eetlepel paneermeel
1 eetlepel kipkruiden
1 theelepel Marrakech kruidenmix
1 eetlepel ketchup
Vloeibare boter om in te bakken

Okidoki aan de slag! Snij de kipfilet in kleine stukjes (of knippen mag ook hoor). Doe dit in kleine porties (per 100 gram ongeveer) in een hoge beker en ga het te lijf met de staafmixer. Let wel op dat er niet teveel vet om de as heen draait. Anders moet je dat tussendoor voorzichtig weghalen. Bij mij hoefde het pas op het eind, eerlijk gezegd. Zorg zo dat al je kipfiletstukjes gehakt worden. Snij de hamblokjes klein. Doe alle ingrediënten door elkaar en prak door het gehakt. Draai er ballen van die je plat maakt zodat het stiekem toch weer burgers worden. Laat in de koekenpan de boter warm worden en bak hierin de kipburgers aan beide zijden bruin. Lekker op een zelfgebakken broodje. Maar een kant en klaar broodje kan natuurlijk ook. Wij aten ze op een Italiaanse bol met wat rucola en zelfgemaakt mayo. Genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten