zaterdag 30 juli 2016

Avocado borrelhapje met knoflooksaus


Ik zag op Facebook een filmpje voorbij komen waarbij avocado met ontbijtspek omwikkeld werd. Maar dat vond ik toch wat te vet qua totaalplaatje. Dus ik heb mijn eigen plan getrokken. Verrassend genoeg was iedereen van mijn gezin enthousiast over dit borrelhapje. De knoflooksaus is redelijk mager en echt zalig! Wij aten het als bijgerechtje, wat natuurlijk ook prima kan.

Dit heb je nodig:
1 avocado
100 gram rauwe ham (Coburger)
Wat citroensap
Mengsel van bruschetta kruiden, knoflookpoeder en paprikapoeder

Knoflooksaus:
2 eetlepels mayonaise 3% vet
2 eetlepels magere kwark
2 tenen knoflook
Wat citroensap
Wat bieslook en peterselie
Beetje gembersiroop
Wat Italiaans zeezout en peper

Snij de avocado doormidden. Haal de pit eruit en haal de schil eraf. Snij in schijfjes en besprenkel de avocado met citroensap. Maak op een bordje een mix van bruschetta kruiden, knoflookpoeder en paprikapoeder. Haal hier de avocado partjes doorheen. Wikkel om elk partje een plakje Coburgerham. Verwarm de oven voor op 200 graden. Na een minuut of 12 zijn ze klaar om op te eten. Ondertussen maak je de knoflooksaus. Van Calvé heb je mayo met 3% vet, die smaakt prima vind ik en is dus aanzienlijk minder vet dan de meeste soorten mayonaise. Roer de mayo met de kwark door elkaar. Pers de knoflook erbij. Doe een beetje citroensap en gembersiroop erin. Breng op smaak met bieslook, peterselie, peper en Italiaans zeezout. Even doorroeren. Een avocado partje dippen in de knoflooksaus....mmmmm....glaasje wijn erbij....lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten