zaterdag 2 juli 2016

Light cupcake


Ik ben de laatste tijd wat bewuster aan het omgaan met wat ik aan eten naar binnen werk. Ik ben dol op taart, koekjes, cupcakes. Dat staat vast. Maar shockerend is het zeker als je al die calorieën van de ingrediënten gaat optellen. Ineens begreep ik waar al die vetrolletjes vandaan kwamen. Ik heb een hele berekening gemaakt en bij een normale cupcake kom je uit op een 'slordige' 170 calorieën. Dan zit er nog niets extra's in of bovenop. Gewoon kaal en simpel. Veel te veel om als tussendoortje te nemen als je min of meer aan het diëten bent. Maar ik heb nu een recept gemaakt waarbij je uitkomt op 91 calorietjes!
Dat betekent wel dat je 12 cupcakes uit deze hoeveelheid moet halen.

Dit heb je nodig voor 12 light cupcakes:
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram honing
125 gram appelmoes
2 eieren

Verwarm de oven voor op 170 graden. Mix de eieren kort met de honing en appelmoes in een mengkom. Dat moet je niet te lang doen, omdat anders je cupcakes inzakken als je ze uit de oven haalt. Zeef het bakmeel erboven en meng erdoor. Doe nu papieren bakvormpjes in je cupcake bakblik. Met de ijslepel verdeel je handig het beslag zonder veel knoeien. Bak de cupcakes in 20 minuten. Waar zit nu dat grote verschil, zo vraag jij je misschien af? Welnu, 125 gram roomboter zorgt normaal voor een pittige bijdrage van 925 calorieën! Deze vervang je dus voor appelmoes, hetgeen in mijn geval (gewoon de goedkoopste appelmoes!)90Kcal. opleverde voor 125 gram. Verder nog wat positief verschil door in plaats van suiker voor honing te gaan. 507 versus 405 Kcal. Niet zo'n groot verschil, maar toch ook weer wat. Je zou natuurlijk met zoetstof kunnen werken, maar dat spreekt me minder aan als je er zoveel van moet gebruiken in een recept.
Zo fijn, als het echt even nodig is om iets 'zoets' te hebben en je het toch binnen de perken weet te houden. Mijn mannen eten er vrolijk van mee, die vinden ze gewoon lekker omdat ze lekker zijn....
Hieronder nog een fotootje van een traktatie aan mezelf: deze cupcake dus met een lepel aardbeien/frambozensaus (zelfgemaakt uiteraard) erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten