zondag 18 september 2016

Bladerdeeghoorns met suiker

In week 2 van Heel Holland Bakt draaide alles om bladerdeeg. 1 van de opdrachten was een mokka roomhoorn maken. Ik had een ander plan met de bladerdeeghoorn. Maar om te beginnen moest ik een oplossing bedenken voor het feit dat ik geen hoornpennen heb. Dat bleek relatief simpel. Je maakt dus met aluminiumfolie een propje in de vorm van een wortel. Dan draai je er nog een laagje aluminiumfolie overheen.

Nodig voor 3 hoorns:
3 stuks bladerdeegplakjes
Beetje vloeibare boter
Kristalsuiker

Zoals jullie nu wel weten hou ik van niet te ingewikkeld. Soms zoek ik uit hoe iets werkt, zoals bladerdeeg zelf maken. Dit keer wilde ik kijken hoe deze hoorns werden als ik gewoon bladerdeegreepjes aan elkaar plakken zou. Ik moet zeggen, het viel me niets tegen! Met een liniaal kun je 3 cm repen knippen als het bladerdeeg wat ontdooid is. Je haalt 4 repen uit 1 plakje. Plak de reepjes aan elkaar. Maak de reepjes een beetje nat met wat water. Je zelfgemaakte aluminiumhoornpennen heb je natuurlijk al klaarliggen. Deze vet je in met een kwastje met de vloeibare boter. Draai nu rustig van de punt het bladerdeeg rondom de hoornpen. Zorg voor een beetje overlap bij de randen anders krijg je later kieren. Dat is minder handig als je ze wilt vullen. Nu maak je de buitenkant een beetje nat met water. Doe een laagje kristalsuiker op een bord. Dip de bovenkant van de hoorn hierin. Verwarm de oven op 200 graden en laat in die tijd je hoorntjes even rusten op het bakpapier op een bakplaat. De hoorns gaan er 20 minuten in. Haal ze eruit en laat afkoelen. Nu moet je voorzichtig je aluminiumhoornpen eruit halen door een beetje te draaien. Je kunt natuurlijk voor een ingewikkelde vulling aan, maar ik heb me er niet aan gewaagd. Simpelweg zou slagroom met slagroomversteviger al een lekkere vulling zijn die je er mooi in kunt spuiten. Maar ik koos ervoor om de hoorns te gebruiken als onderdeel van ons toetje. Dus deed ik een bolletje vanille ijs in het hoorntje, decoreerde de boel met wat verse frambozen en chocoladesaus. Lekkerrrrr!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten