zaterdag 22 oktober 2016

Aardappel twisters

Dit ziet er zo feestelijk uit! Aardappel twisters uit de oven. Ik gebruikte een aardappelsoort die kruimig was. Ik had 6 metalen pennen die precies de afstand van de bakplaat konden overbruggen. Op deze manier hangen ze vrij. Zoek dus voor jezelf ook zoiets. Je kunt bijvoorbeeld met satéprikkers werken en ze op de randen van een ovenschaal hangen. Zie maar, je verzint vast wel iets slims.

Nodig voor 3 personen:
6 tot 8 aardappels (afhankelijk van de grootte)
7 eetlepels olijfolie
Patatkruiden
Sweet chili
Knoflookpoeder

De oven mag op 200 graden voorverwarmen. Boen de aardappels goed schoon, aangezien je de schil erop laat. Steek de prikker of pen erdoor. Met een schilmes moet je nu proberen om, terwijl je de aardappel draait, dunne schijfjes te maken die aan elkaar blijven zitten. Dat lukt mij eerlijk gezegd niet hoor. Maar ik heb het mezelf maar vergeven. Ik denk altijd opgewekt van tevoren dat ik dat allemaal meteen goed kan. Maar de waarheid blijkt nogal eens afwijkend. Je kunt er filmpjes van opzoeken. Of gewoon wat reserve aardappels hebben om het eens uit te proberen. Dan moet de aardappel vervolgens voorzichtig wat uit elkaar trekken, niet te hard natuurlijk. Leg bakpapier op de bakplaat. In een bakje doe je de olijfolie en hierin doe je de kruiden. Niet te kinderachtig met de kruiden want het moet wel lekker smaken straks. Meng goed door elkaar en bestrijk de aardappels met de kruidenolie. Met een half uur zijn je aardappel twisters klaar. Je kunt er zo nodig nog wat extra zout of patatkruiden overheen strooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten