zondag 9 oktober 2016

Tarte Tatin

Voor wie het niet kent, Tarte Tatin is een "Appeltaart op z`n kop" en heeft een laagje van gekaramelliseerde suiker. De taart werd in 1889 per ongeluk gecreëerd door de zusters Tatin, die het Hotel Tatin beheerden in Frankrijk. Afgelopen week was het thema in Heel Holland Bakt 'Internationaal'. Ik had geen zin om me te wagen aan bouwwerken van taarten, ik kon wel zien hoe ingewikkeld dat was! Maar hierdoor dacht ik wel aan deze vorm van appeltaart. Ik had er namelijk nog nooit een gemaakt. Dit weekend dus de première. Ook zijn er diverse variaties zowel zoet als hartig. Gegarandeerd dat ik dit vaker ga doen.

Benodigdheden:
6 goudreinetten
1 theelepel kaneel
Wat vloeibare boter
100 gram kristalsuiker
40 gram roomboter
Halve theelepel zout
4 plakjes bladerdeeg

Warm de oven voor op 180 graden. Haal de 4 plakjes bladerdeeg uit de vriezer en laat ontdooien op het plastic wat ertussen zit. Prik met een vork veel gaatjes in de plakjes bladerdeeg. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij de appel in dunne schijfjes. Strooi de kaneel erover. Je moet een ovenvorm invetten waarin je deze taart gaat maken. Ik heb geen 'echte' vorm hiervoor, maar heb gewoon een schaal met anti-aanbak laag gebruikt. Wel ingevet met wat vloeibare boter. Pak een steelpan en spoel deze om met water. Niet afdrogen, maar de suiker er indoen. Verwarm dit rustig tot de suiker gaat karamelliseren en helemaal vloeibaar is tot het goudbruin is. Af en toe roeren is gewenst. Zorg dat je de roomboter al klaar hebt staan. Deze mag erbij met het zout als er geen korreltjes meer inzitten en het dus goudbruin is. Pas op want het kan wat sissen en spetteren. Haal het nu van het vuur af. Roer door tot het een glad geheel is. Nu ga je de appeltjes omscheppen met de karamel. De appeltjes gaan in de schaal. Het kan gebeuren dat er dan stukjes weer hard worden. Dat is geen ramp. Dat gebeurde mij ook. Komt waarschijnlijk doordat de appels koud/ koel zijn en de karamel natuurlijk erg heet. Ik heb de harde stukjes gewoon ertussenuit gevist en opnieuw op zacht vuur vloeibaar gemaakt. Die laatste karamel heb ik over de appeltjes geschonken. Nu plak je de bladerdeegplakjes aan elkaar (vergeet het plastic er niet af te halen...). Leg de bladerdeegplakjes over de appels heen en maak het passend in de schaal die je hebt. De tarte tatin gaat voor 40 minuten de oven in. Als de baktijd klaar is, komt een spannend onderdeel. De taart moet nu namelijk omgedraaid worden. Zet hiervoor een passend bord bovenop je schaal en draai om. Bescherm natuurlijk je handen tegen de warmte. Het resultaat is een taartje met een krokante bladerdeegbodem en gekaramelliseerde appeltjes. Als toetje geweldig met een bolletje vanille ijs. Of als taartje bij de koffie met een toefje slagroom. Je moet deze taart niet lang willen bewaren want de bladerdeegbodem wordt wel snel wat taai. Dus gelijk serveren maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten