zondag 15 januari 2017

Poffertjes

In mijn jeugd at ik wel eens poffertjes. Toen mijn zoon nog klein was, maakte ik ze ook wel eens. Maar het was lang geleden! We hadden zin in een lekkere lunch, dus ging ik aan de slag. Eerst mijn poffertjespan en spuitflesje op moeten snorren. Heb je jouw pan ook nog? Dan kun je ook poffertjes maken!

Nodig:
250 gram bloem
400 ml melk
2 eieren
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels stroop
Beetje zout
Vloeibare boter
Poedersuiker en roomboter

Meng de bloem, het beetje zout en de bakpoeder door elkaar in een kom. Doe de melk er beetje bij beetje bij, terwijl je met de garde roert. Dan 1 voor 1 de eieren erdoor roeren. Als laatste de stroop erdoor mengen. Nu doe je het beslag in het spuitflesje. Zet je poffertjespan op het vuur. Met een kwastje doe je in elk holletje wat vloeibare boter. Zorg dat de pan goed warm is. Met het spuitflesje kun je handig doseren en knoei je nauwelijks. Het omkeren van de poffertjes doe je pas als het beslag bovenop zo goed als gestold is. Dat gaat handig met een vork. Met dit recept heb je al snel 4 porties (80 stuks). Serveer een portie poffertjes met poedersuiker en een klontje roomboter. Overigens is het ook lekker met wat honing of stroop erover. Het is maar net wat je smakelijk vindt...

1 opmerking: