maandag 16 januari 2017

Rolo koekjes

Met dit recept heb je 15 koekjes. Van binnen zit een hele Rolo. Dat smaakt een beetje chewy dus van binnen. Ik wil niet hip klinken, maar ik kan niet bedenken hoe ik zoiets aantrekkelijk in het Nederlands zou moeten zeggen. Ik zag dit koekje op een ander blog. Ik heb het een beetje aangepast met het gebruik van hagelslag en greinsuiker. Ze vielen in de smaak bij mijn mannen. Dus vast en zeker ook bij jou?


Benodigdheden:
110 gram roomboter
75 gram witte basterdsuiker
1 eidooier
Beetje zout
150 gram bloem
15 stuks Rolo (1,5 rol)
20 gram hagelslag
10 gram greinsuiker

In een mengkom doe je de boter, basterdsuiker, bloem, het beetje zout en de eidooier. Dat ga je met 1 hand kneden totdat je een samenhangend deeg hebt. Als het te plakkerig is, gebruik je nog wat extra bloem. Heb je een balletje deeg dan doe je de hagelslag erbij. Ik had extra grote, XL hagel. Meng deze door het deeg en doe je deegbal dan in plastic folie en laat 45 minuten afkoelen in de koelkast. Hierna weeg je het deeg en maak je een sommetje door het door 15 te delen. Nu weet je hoe zwaar elk bolletje moet worden. Je hebt er 15 nodig. Als je 15 gelijke balletjes deeg hebt gedraaid, kun je in elk bolletje een Rolo gaat verstoppen. Druk de Rolo erin en kneedt het deeg er goed omheen. Nu gaan de koekjes nog een 30 minuten de koelkast in. Warm de oven voor op 200 graden. Op je bakplaat leg je bakpapier. Leg de koekjes hier op met genoeg tussenruimte, want ze lopen uit. Strooi op elk koekje wat greinsuiker en druk het een beetje aan. De koekjes gaan 15 minuten de oven in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten