woensdag 15 februari 2017

Kokosbloem pancakes

Soms loop ik een toko in op zoek naar iets specifieks. Dat kan ik dan niet altijd vinden. Maar ik kom meestal wel met iets thuis. Ik was op zoek naar betaalbaar amandelmeel, want ik had even geen zin om naar Duitsland te rijden (daar is het dus een stuk goedkoper dan in Nederland). Dat vond ik ook, maar mijn oog viel op wat anders namelijk kokosbloem. Dat kende ik niet en omdat het erg betaalbaar was, besloot ik het te kopen. Het was 1,19 voor 500 gram. Toen ik thuis aan de Google ging, kwam ik wel tegen dat het moeilijk kon zijn om goed mee te werken. Positief was dat het erg gezond schijnt te zijn. Niet onbelangrijk is ook dat mensen met een glutenallergie deze bloem wel kunnen nemen. Als je niet van een wat korrelige structuur houdt, moet je er niet aan beginnen. Ik moest denken aan de structuur zoals ik die kende van grutjes, maar dikke kans dat geen mens nu weet waar ik over praat! Je hebt maar heel weinig kokosbloem nodig en het neemt veel vocht op. Dus ik zal het niet snel in koekjes gaan gebruiken. Ik zal mijn missie nog vervolgen naar andere recepten hiermee. Ik heb tenslotte nog 450 gram over hahaha...Deze pancakes ( ja, zoals de Amerikaanse, wat dikker dus) zijn lekker voor het ontbijt.

Nodig:
50 gram kokosbloem
3 eieren
150 ml melk
1 theelepel bakpoeder
3 druppels vanille aroma
30 gram honing
Vloeibare roomboter

Klop de eieren los in een mengkom. Doe hier de kokosbloem en bakpoeder bij. Roer dit met een garde goed door elkaar. Voeg de melk toe en roer verder. De honing en het vanille aroma erdoor mengen. Zoals je op de foto ziet, is het beslag stevig en korrelig. Nu pak je een koekenpan en daarin doe je ruim vloeibare roomboter. Met een lepel maak je drie hoopjes. Druk dit aan met de achterkant van de lepel. Wees voorzichtig met omdraaien want deze pancakes breken wel snel. Als ze aan beide zijden gebakken zijn, kun je er 2 serveren op een bordje. Lekker met wat honing, stroop of poedersuiker erover. Je hebt genoeg voor 8 stuks. Gezond dus. Ook best leuk, op zijn tijd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten