maandag 10 april 2017

Tortilla's zelf maken

Ik heb een tic. Ik wil van veel dingen weten: kan ik dat zelf maken? Hoe moeilijk is dat? Smaakt het hetzelfde? Zo ook met dit item: tortilla's of wraps of Mexicaanse pannenkoekjes zoals wij ze soms noemen. Dan ga ik wat rondzoeken en kies van verschillende recepten wat mij de beste optie lijkt. Want eigenwijs ben ik nu eenmaal. Met dit recept heb je voldoende voor 9 stuks aan wraps:

300 gram bloem
Halve theelepel zout
125 ml warm water
1,5 eetlepel olijfolie
1 theelepel bakpoeder
Wat bloem extra
Vloeibare boter

In een mengkom doe je de bloem, het zout en bakpoeder. Roer door elkaar. Giet de olijfolie en het warme water erbij en ga kneden met schone handen. Kneed in ongeveer 5 minuten tot een soepel deeg. Maak van dit deeg 9 balletjes van ongeveer 50 gram. Doe deze goed geknede balletjes in een schone kom en leg er een vochtige theedoek over. Laat dit een uurtje op een warme plek staan. Hierna kun je de balletjes stuk voor stuk uit gaan rollen met een deegroller. Gebruik hier wat bloem bij zodat het niet vastplakt aan je oppervlak of deegroller. Rol zo dun mogelijk uit (dat is een paar mm). Je kunt ze, zolang je nog niet gaat bakken, op elkaar leggen met een velletje bakpapier ertussen. Want anders plakken ze wellicht aan elkaar vast. Ze worden trouwens niet perfect rond, maar dat ziet er ambachtelijk uit toch? Als je klaar bent, doe je wat boter in een goede koekenpan. Bak nu 1 voor 1 de tortilla's. Zet het vuur niet te hoog. Het gaat snel en omkeren is dus snel aan de orde. Bewaar ze op een bord onder een stuk aluminiumfolie dan blijven ze redelijk warm. Eerlijk gezegd vond ik zelfgemaakte wraps dus lekkerder dan de kant en klare die ik tot nu toe heb geproefd. Lekker om met verschillende vullingen op te eten. Recepten voor vullingen volgen snel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten