zondag 23 juli 2017

Zongedroogde tomaten zelf maken

Voor dit gerecht is 1 ding essentieel. Hmm eigenlijk 2 dingen. 1. Je hebt een droogmachine nodig. 2. Je hebt geduld nodig. Misschien kun je de cherry tomaten ook wel drogen in de oven, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Nodig:
250 gram cherry tomaten
1 teen knoflook
Halve theelepel Italiaanse kruiden
Halve theelepel bruschetta kruiden
Halve theelepel Italiaans zeezout
Beetje peper

Je snijdt de cherrytomaatjes door midden en leg deze op een rooster van je droogmachine. Maak in een bakje een mengsel van de verschillende kruiden en strooi deze voorzichtig bovenop de tomaatjes. Pel de knoflookteen en snij in dunne plakjes, leg deze tussen de tomaatjes. Laat de droogmachine nu het werk doen. Bij mij duurde het wel ongeveer 5 tot 6 uur. Ik zei toch al dat je geduld moest hebben? Maar let op, per droogmachine kan het verschillen.
Tussendoor kun je checken hoe ver het is. Ik wilde de tomaten niet helemaal drogen omdat ik ze in de olie wilde doen. Om hetzelfde te doen als ik, heb je verder nog nodig:
2 blaadjes verse basilicum
2 eetlepels olijfolie
3 eetlepels zonnebloemolie

Knip de basilicum in kleine stukjes en meng de olijfolie en zonnebloemolie door elkaar. Doe hierin de gedroogde knoflookstukjes en de gedroogde cherrytomaatjes.
Heerlijk door een salade of om tussendoor van te snoepen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten