zondag 10 december 2017

Limoen maanzaad cake


In dit recept is de frisheid een mooie tegenhanger voor de suikers die er natuurlijk ook inzitten. Een ingrediënt dat ik zelf nog niet zo vaak heb gebruikt is maanzaad. Ik heb het in Duitsland gekocht. In Nederland betaal je vaak aanzienlijk meer voor speciale bakproducten. En dan is het bijzonder handig om dicht bij de grens te wonen! Geen idee waar maanzaadcake zijn oorsprong heeft. In Polen hebben ze er recepten van, maar dan zit de maanzaad in een swirl door het beslag. De Marokkaanse variant lijkt meer op wat ik ervan gemaakt heb. Ik heb het recept weer wat aangepast, maar dat was meer noodzaak omdat mijn limoenen op waren.
Bovendien leek het me al met al wat te zuur worden en heb ik in het glazuur dus voor mandarijn sap gekozen in plaats van limoensap. Jij kunt dat natuurlijk terug veranderen. Voel je vrij om te experimenteren. Ik doe zelf niet anders.

Nodig:
Wat vloeibare boter
125 gram roomboter
125 gram kristalsuiker
4 eieren
100 gram amandelmeel
30 gram maanzaad
sap (40 ml) en rasp van 1 limoen
150 gram zelfrijzend bakmeel

Voor de siroop:
50 ml limoensap
80 gram kristalsuiker

Voor het glazuur:
100 gram poedersuiker
10 ml sap van mandarijn
Wat limoenrasp

Warm de oven voor op 180 graden. In een beslagkom mix je de zachte roomboter met de 125 gram kristalsuiker door gedurende een aantal minuten. Voeg dan 1 voor 1 de eieren toe. In een andere kom meng je het bakmeel met het amandelmeel en het maanzaad. Boen de limoen schoon en rasp deze. Pers daarna de limoen uit. Het sap en rasp gaan door het beslag. Mix dan het meel met maanzaad erdoor. Vet een springvorm in met wat vloeibare boter. Giet het beslag erin. Strijk de bovenkant een beetje glad met een spatel. De cake gaat 40 minuten de oven in.
Ondertussen kun je de siroop maken. Boen opnieuw een limoen en rasp deze. Deze rasp is bedoeld voor over de glazuur straks. Pers de limoen uit, je moet ongeveer 50 ml sap hebben. Doe dit in een steelpan met de 80 gram kristalsuiker. Zet op het vuur en laat zachtjes pruttelen. Als het te weinig vocht is, kun je desnoods aanvullen met een beetje water. Laat het 10 minuten zachtjes koken en roer regelmatig. Het wordt als het goed is wat stroperig en dikker. Wanneer de cake uit de oven mag, verdeel je meteen de siroop erover. Zo trekt het lekker in de cake. Maak de glazuur door een mandarijn uit te persen en de benodigde hoeveelheid sap in een bakje te mengen met de poedersuiker. Gewoon met een lepel roeren. Als de cake is afgekoeld, verdeel je het glazuur erover. Strooi als laatste de limoenrasp erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten