donderdag 24 september 2015

Brood trio


Ik ben de gelukkige eigenaar van een broodbakmachine. Heerlijk eenvoudig en je hebt er weinig omkijken naar. Maar nu ik een leuke grote oven heb, is een broodje in die oven maken net zo verleidelijk. Super handig is dat je broodbakmachine het deeg kneden en rijzen voor een gedeelte van je kan overnemen. Je moet de machine daarvoor instellen op 'deeg kneden'. Bij mij staat er ' Teig'. Maar dat zal niet bij elke broodbakmachine hetzelfde zijn. Je kunt het deeg zelf met de handen kneden en het rijzen verzorgen zonder machine. Ik heb vandaag eenvoudig voor een kant en klaar pak broodmix gekozen. Na anderhalf uur is het deeg mooi gerezen. Beetje bloem op het schone aanrecht en deeg uit de machine vissen. In drie gelijke delen maken. Ik heb geprobeerd met wat kneden om de vorm van een stokbroodje aan te houden. Op een bakblik bakpapier leggen en de drie broodjes leggen als je tevreden bent. Een schone theedoek eroverheen leggen en nog een uur laten rijzen. Let erop dat je het niet op een plek hebt liggen waar tocht of kou is, anders werkt het niet. Ik wilde drie verschillende broodjes krijgen. Eéntje bestreken met olijfolie en bestrooid met sesamzaadjes. Dat leek goed te gaan, maar toen ik het brood wilde aansnijden lagen alle sesamzaadjes ernaast hahaha...dus als iemand nog een tip heeft? Graag! Het tweede broodje bestreken met de kruidenolie die ik van de week heb gemaakt. De olie had ik in een bakje gedaan en wat geperste knoflook erin. Het derde broodje heb ik wat platter gedrukt en met mijn duim kuiltjes erin gedrukt. Daar halve cherry tomaatjes in gestopt. De broodjes gaan op 220 graden in het midden van de oven, tussen de 20 tot 25 minuten. Eenmaal in de oven sprongen er wel drie stuks cherry tomaatjes uit. Tja, bij mij gaat niet altijd alles goed hoor! Heb ze aan het eind weer teruggestopt. Het snijden van dit broodje is een uitdaging te noemen want die cherrytomaatjes hebben een eigen willetje. Maar de broodjes vielen erg in de smaak. Zeker bij de lasagne. Heerlijk besmeerd met kruidenboter of pesto. En dat kun jij nu allemaal namaken als je wilt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten