vrijdag 25 september 2015

Caramel salé

In Frankrijk maakte ik kennis met caramel salé. Vertaald is dat dus gezouten caramel. Je hebt dit in vloeibare vorm en in wat meer vaste vorm als een toffee. De vloeibare caramel salé wordt op verschillende manieren toegepast. In taart, botercrème, als saus over ijs of je crêpe. Thuis heb ik het nagemaakt, want ik vond er een recept van op zoetrecepten.nl. De dame bleek een naamgenoot, dus ik dacht meteen: dat is vast goed. En dat is het! Ik verklap nu al meteen dat het een geweldig broodbeleg is voor een stukje krentenbrood!
De steelpan omspoelen met water. De suiker erin en het pannetje op zacht vuur warm laten worden. De suiker moet smelten, maar het moet niet te hard gaan. Veel roeren is belangrijk anders brandt de boel aan. De suiker moet helemaal vloeibaar zijn en lichtbruin. De volgende stap is de boter erbij doen, pas op het kan wat spetteren. Ik gebruik naast de pollepel ook de garde als de boter niet lekker wil vermengen. Met de garde gaat dat makkelijk maar die hete spetters moet je zien te ontwijken! Als de boter helemaal is opgenomen, kun je de slagroom toevoegen. Niet schrikken, het bubbelt en neemt toe in volume. Blijven roeren.
Als de slagroom er goed doorheen geroerd is, nog 1 minuutje zacht koken. Dan is het klaar. In het oorspronkelijke recept doen ze er nog wat extra zeezout bij, maar ik vind dat net iets teveel. Zeker omdat de smaak na een tijdje nog sterker wordt. Je kunt de caramel salé bewaren in een afgesloten bakje of potje. Gebruik bij een smalle opening van een potje een trechter zodat je minder hoeft te knoeien. Je begrijpt het al...als je ongezouten roomboter gebruikt, krijg je ' gewone' caramelsaus. Je kunt ook spannende variaties maken door bijvoorbeeld in plaats van slagroom te kiezen voor crème fraîche. De hoeveelheid mag hetzelfde zijn. Als je de caramel salé wilt gebruiken over je ijs, kun je wat je nodig hebt kort verwarmen in de magnetron. Het is dan meteen weer vloeibaar zodat je eenvoudig kunt schenken.

1 opmerking: