vrijdag 25 september 2015

Slagroomtruffels

Ik was aan het rondneuzen op internet naar lekkere gerechten en kwam min of meer per ongeluk uit bij Rudolph van Veen. Op een filmpje liet hij zien hoe je simpel slagroomtruffels kunt maken. Het is inderdaad niet heel ingewikkeld. Ik heb het zelfs nog simpeler gemaakt. Maar mocht je meer behoefte aan instructie hebben, surf gerust naar het filmpje. Als je maar weer terugkomt hè? ;-)
De roomboter, poedersuiker, slagroom en vanillesuiker in een mengkom met elkaar mixen. Het is klaar als alles goed gemengd, romig en stevig is. Rudolph gaat met een spuitzak aan de gang. Dat vind ik teveel gedoe. Ik heb mijn handen met koud water gewassen zodat ze niet te warm waren en ben bolletjes gaan draaien. Deze leg je op een snijplank op plastic folie of bakpapier. Als je alle bolletjes hebt gedraaid ( ongeveer 24 stuks), steek je in elk bolletje een cocktailprikkertje ( tot aan de bodem). Zet dan de bolletjes in de vriezer voor een half uur. Op die manier worden de bolletjes goed stevig en koud. Dat is nodig omdat je de bolletjes in de gesmolten chocolade gaat doen. Ik heb ervoor gekozen om zowel witte als melkchocolade te smelten. Niet tegelijkertijd hoor anders zou ik heel behendig zijn. Hoe je chocola kunt smelten au bain marie, dat moeten jullie nu wel weten anders spiek je maar bij een ander chocolade recept hier
( er staan er genoeg!). Ik ging voor easy, dus de magnetron deed het werk. Je moet schaaltjes klaarzetten met lekkers wat je wilt gebruiken als topping zoals kokos, nougatine en cacao. Misschien verzin je zelf nog andere opties. Prima toch? Je pakt een bolletje aan het prikkertje op, doopt het in de chocola. Met een lepel kun je het overgieten. Dan in het schaaltje zetten met een topping. Ook daar kan een lepeltje handig zijn, want ik merkte dat veel draaien niet goed is. Door teveel draaien gaat je prikkertje eruit en het bolletje wat toch kwetsbaar is, kan uit elkaar vallen. De slagroomtruffel ( want nu is hij compleet) weer op een bakpapier zetten ( met eronder de snijplank). Als je ze allemaal klaar hebt, in de koelkast zetten. Na een uur kun je de prikkkertjes eruit halen, door wat te draaien. Bij de cacaotopping moet je het teveel aan cacao eraf schudden. Wij hebben toen meteen al een truffel geproefd. We vonden ze heerlijk, maar een paar uur later smaakte ze nog beter. De tip is om geduldig te zijn en ze eerst een paar uur in de koelkast met rust te laten ( moeilijk, moeilijk...ik weet het). Je moet de slagroomtruffels bewaren in de koelkast. Maar je zal ze vast niet lang bewaren.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten