zondag 27 september 2015

Caramelbonbons

Tadááá! Mijn eerste keer dat ik een heuse bonbon heb gemaakt. Trots op het resultaat. Al kun je op de foto zien dat ze niet allemaal perfect waren. Ik bleek iets te enthousiast te zijn met de vulling waardoor de bonbon niet goed genoeg afsloot. Gelukkig doet dat geen afbreuk aan de smaak. Mijn mama zei altijd: 'ach, je kan het toch niet heel opeten...'

In dit recept gebruik ik caramel salé ( gezouten caramel). Dat zal je dus eerst moeten maken, voordat je hier verder kunt. Het recept is op deze blog te vinden. Verder is het heel handig om iets te hebben waar je chocola in kan gieten. Veel mensen hebben wel zo'n siliconenvorm. Ik niet, maar ik had kleine papieren vormpjes en een bakblik voor mini cupcakes en dat werkte redelijk goed.
De slagroom stijfkloppen met wat vanillesuiker. Eventueel een beetje klopfix gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n kleine hoeveelheid niet makkelijk is. Dat zou ervoor kunnen pleiten om de hoeveelheid te verdubbelen, maar wij hadden hier in de koelkast ook nog slagroomtruffels staan dus dat vond ik wat teveel voorraad aan snoeperij! De witte chocolade smelten in een bakje in de magnetron. Ik zet het vermogen iets lager op 500 en check regelmatig of het niet te hard gaat. Tussendoor roeren is gewenst. Als alles mooi glad is, vermengen met de slagroom. De caramel salé erbij. Dan het bakje met de vulling in de vriezer zetten ( let op dat je een bakje pakt wat daartegen kan!. Dat mag zeker wel een half uur. Zo krijgt het de stevigheid die je nodig hebt. Dan de papieren vormpjes erbij pakken of je siliconenvormpjes voor chocolade. Smelt 50 gram pure chocolade. Doe met een theelepel in elk vormpje een beetje. Ik heb het met het lepeltje verdeeld maar achteraf dacht ik dat een boterkwastje vast simpeler werkt. Want niet alleen de bodem maar ook de zijkanten moeten met chocolade bedekt zijn.
Dit moet je 5 minuten in de vriezer zetten zodat de chocolade hard is. De caramelvulling mag er nu in. Niet te vol doen dus ( zoals ik deed bij een aantal). Opnieuw 50 gram pure chocolade smelten en zo de vulling afdekken. Dan moeten de caramelbonbons een uurtje in de vriezer. Als je met papiertjes werkt, mag je die er voorzichtig afpulken. De vulling is zacht, dus pas op bij het proeven dat je niet knoeit. Maar mijn hemel wat is dit lekker!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten