dinsdag 15 september 2015

Chocoladeflikken

Toen ik eenmaal bezig was met al die chocolade rotsjes, kon ik niet meer stoppen....dus meteen wat chocoladeflikken gemaakt. Een flik is eigenlijk gewoon een heel dun rond chocolaatje met daarop wat decoratie. Zoals je bij de verschillende recepten van rotsjes kunt lezen kan je de chocolade au bain marie of in de magnetron smelten. Pak een snijplank en pas de grootte van de bakpapier hierop aan. Leg het bakpapier erop. Maak met een theelepel een paar hoopjes. Tik dan met de snijplank op de aanrecht zodat de flikken mooi uitspreiden. Ze moeten dun worden.
Vervolgens kun je je uitleven met decoreren. Spikkels, rozijnen, kokos, nootjes, chocoladestiften, gepofte rijst, alles kan! Geduld hebben want het duurt een tijd voordat de flikken stevig genoeg zijn om van het bakpapier af te halen. Niet in de koelkast afkoelen. Het is wel zo dat flikken snel wit kunnen uitslaan na een paar dagen. Dat betekent dat de chocolade toch wat te heet is geweest. Het is mij ook weer gebeurd helaas. Een voordeel is dat ze nog altijd prima smaken. Het staat alleen niet leuk als je het wilt voorzetten aan je visite....dus ik ga toch maar eens een suikerthermometer aanschaffen binnenkort! Dan kun je checken hoe de temperatuur is van de gesmolten chocolade. Lijkt me handig. Ik heb nog chocolade over. Wat zal ik nu weer eens verzinnen? Misschien wel een eigen 'mars, bounty, nuts'...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten