woensdag 7 oktober 2015

Griekse gehaktballetjes in tomatensaus


Gehaktballetjes in tomatensaus zijn echt een vast onderdeel van het Griekse menu, net als moussaka of souvlaki. De smaak is niet heel uitgesproken. Persoonlijk vind ik dat niet erg, want de andere componenten zijn vaak meer uitgesproken. Bovendien is het toch reuze handig als kinderen makkelijk mee kunnen eten bij een culinair uitstapje naar het buitenland. Ik hou ervan om uit te pakken dus dit gerecht was onderdeel van onze maaltijd, samen met Griekse salade en tzatziki, stifado, broodstengels en kruidenboter. Fijn als iedereen om je heen zit te smullen en genieten (net als ikzelf). Ik heb half om half gehakt genomen maar rundergehakt kan een keuze zijn. Ik was alleen bang dat de gehaktballetjes dan wat te droog zouden worden, maar eerlijk gezegd vind ik rundergehakt wel lekkerder smaken. Deze gehaktballetjes waren in ieder geval absoluut niet droog. In een mengkom de gehakt doen. 1 ui snipperen en 1 teen knoflook persen, deze gaan door de gehakt. Voeg 1 ei toe, de paneermeel, citroensap en alle kruiden. De mozzarella en feta in kleine stukjes snijden/ brokkelen en erbij doen. Alles goed mengen door te kneden. Kleine gehaktballetjes draaien. In een wokpan of braadpan de balletjes bakken in kruidenolie (olijfolie met kruiden, recept te vinden op mijn blog). Nog een ui snijden en knoflook persen en erbij doen. De tomatenblokjes erin. Roeren en een tijdje laten pruttelen (niet te hard vuur). Op het eind nog wat gebakken uitjes om het af te maken (die kun je zelf maken, zie recept of je gebruikt kant en klare). Ik heb er nog een beetje courgette kleingesneden bijgegooid omdat die klaar was met groeien in mijn moestuin. Als je toch iets meer 'pit' wil, kun je de mozzarella vervangen voor feta. Hieronder nog een impressie van de Griekse maaltijd. Alle onderdelen kun je terugvinden op mijn blog om eens zelf te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten