zondag 11 oktober 2015

Hasselback aardappels

Mijn man liet me een paar weken geleden een plaatje zien van een aantrekkelijke aardappel uit de oven. Een smakelijk plaatje wat hij via Pinterest was tegen gekomen. Na wat zoeken bleek het om de Hasselback potato te gaan. Het is een Zweeds recept. Het Hasselbacken restaurant in Stockholm serveert ze al heel wat jaren. Tja, dat moest ik natuurlijk eens proberen. Ze zijn echt de moeite waard om te maken!

De oven voorverwarmen op 220 graden. Het is handig als je ongeveer dezelfde grootte hebt qua aardappels. Dit recept is voldoende voor 4 personen. Om te beginnen moet je de aardappels goed wassen en schoonmaken met een borsteltje. Je laat de schil erop zitten namelijk. Elke aardappel moet je insnijden maar niet volledig. Er worden verschillende tips gegeven op het internet. Zelf vond ik het goed werken door een aardappel op een lepel te leggen en dan de inkepingen te maken. Hoe fijner de 'schijfjes' hoe beter. Een ovenschaal invetten. De aardappels erin doen en over elke aardappel wat vloeibare boter doen. De knoflook persen en verdelen over de ovenschaal. Ook lekker rond strooien met alle kruiden. De aardappels mogen alvast een half uur in de oven. Ondertussen kun je de spekjes uitbakken. Na het half uur garen de oven openen en de spekjes over de aardappels verdelen. Het spekvet heb ik er ook over gegoten. Mocht je dat niet willen, moet je nog wat boter gebruiken over de aardappels. De geraspte kaas erbij en het geheel nog een kwartier in de oven doen. Wij aten het met een preischotel ( recept volgt nog) en een gebakken pangafilet. Aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten