dinsdag 6 oktober 2015

Italiaanse broodstengels

Het eerste wat ik je wil vertellen over dit gerecht: ik zou willen dat je al had kunnen ruiken hoe zalig je huis gaat ruiken als deze broodstengels in de oven aan het garen zijn. Knoflook, kruiden, de geur van vers brood...ineens liep mijn gezin om me heen terwijl ze eerder boven druk bezig waren ;-). Ik zal maar snel verklappen hoe je deze broodstengels maakt.

Ik heb een broodbakmachine dus daar doe ik het pak broodmix met het water in. Dan op het programma 'deeg' zetten. Het fijne is dat ik dan niets hoef te doen want al het kneed en rijswerk wordt voor me gedaan. Mocht je geen broodbakmachine hebben, kun je de instructie op het pak volgen en de eerste 'rijs' doen zonder dat je verder al iets gaat toevoegen. In een bakje meng je de geraspte kaas met alle kruiden en de geperste knoflook. Let op: niet de dingen die bij bestrijken staan dus (ik zeg het toch maar voor de zekerheid). Als je deeg dus al flink gerezen is en de broodbakmachine klaar is ( duurt 1,5 uur bij mij), het deeg in een beslagkom doen. Je kruidenmengsel er goed doorheen kneden. Als het goed gemixt is, maak je zeven bolletjes. Ik kan nooit zo goed schatten of ze even groot zijn, als jij dat ook hebt, kun je de weegschaal gebruiken om te kijken of je ongeveer goed zit. Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar het is onhandig als je uiteindelijke broodstengels erg verschillen qua grootte en dikte omdat de baktijd dan te veel verschillen zal. De zeven bolletjes deeg deel je allemaal weer, je krijgt in totaal 14 broodstengels. Leg op een bakplaat bakpapier. Zelf heb ik sinds kort een belachelijk grote oven, dus het kan zijn dat je jouw bakwerk straks beter in 2 delen kunt doen. De stengels kun je simpel maken door wat bloem te pakken en het deeg tussen je handen te wrijven. Het deed mij denken aan vroeger als je van klei een slang wilde maken. De broodstengels zijn zo'n 20 cm lang. Leg je stengels op het bakpapier. Er moet een schone theedoek overheen en ze moeten nog een half uur rijzen. Hou in de gaten waar je het neerzet, liefst op een warme plek en het mag er in ieder geval niet tochten. De oven voorverwarmen op 200 graden. In een bakje de roomboter smelten in de magnetron, 1 teen geperste knoflook erbij. Sesamzaadjes en Italiaanse kruiden erdoorheen. Na het rijzen bestrijk je de stengels met een kwastje met het roombotermengsel. Bestrooi met zeezout en in de oven zetten. Met 20 minuten zijn ze klaar. Binnen 2 minuten was bij ons de eerste al aangesneden om te proeven. Echt een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten