maandag 5 oktober 2015

Mosterd prei soep


Een lekker soepje, als je eens wat anders wilt dan de traditionele soepjes. Zelfgemaakte soep, daar kan je lekker veel eigenheid en liefde in stoppen. Dat krijgen ze in zo'n blik of pakje toch nooit goed voor elkaar. Nou ja, dat is mijn idee dan. Alhoewel ik natuurlijk ook heus wel eens voor kant en klaar ga of een snel kopje soep met heet water. Maar niet vandaag! Snij de prei in halve dunne ringen en dan goed wassen en uitlekken in de vergiet. De aardappels schillen en in kleine blokjes snijden. De ui in kleine stukjes snijden. De olijfolie in een ruime pan doen op matig vuur. Knoflook erin persen, ui, prei en aardappel toevoegen. Na een paar minuten roeren de mosterd erbij doen. Water koken om een liter kruidenbouillon te maken. Dit samen met de witte wijn in de pan doen. Dan laten pruttelen op zacht vuur tot de aardappel gaar is (zacht genoeg). Bij mij heeft het wel een tijdje geduurd. Ik heb niet exact op de klok gekeken maar ergens tussen de 20 tot 30 minuten.
De gembersiroop en honing bij de soep doen, net als de tijm en citroensap. Dan mag de room in de soep. Ik doe dat graag voorzichtig, dus ik doe eerst wat lepels van de warme soep bij de room. Zo is er minder temperatuurverschil. De spekjes uitbakken in een koekenpan zonder olie of boter. Voordat je de spekjes bij de soep doet, moet je zelf iets bepalen. Je kunt ervoor kiezen om alles glad te maken met de staafmixer. Maar misschien vind je het juist lekker om de verschillende onderdelen terug te kunnen vinden in de soep. Jouw feestje! Het is dus niet noodzakelijk. Breng de soep op smaak met peper en zout. Proef en bepaal zelf wat jij nodig vindt. Veel zout hoef je waarschijnlijk niet toe te voegen vanwege de spekjes en de bouillon. Bij de soep kun je de Italiaanse broodstengels maken met kruidenboter. Dat wordt weer genieten! Vlak voordat je de mosterd prei soep serveert, nog wat verse peterselie wassen en erboven knippen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten