woensdag 21 oktober 2015

Naanbrood

Om te beginnen: sorry! Ik maak namelijk de cruciale fout om naanbrood te zeggen en het recept zelfs zo te noemen. Dat is eigenlijk een beetje suf. Want ik zeg zo: 'broodbrood'. Aangezien het woord naan al brood betekent. Maar het leek me in dit geval acceptabel omdat het sneller te herkennen is waar we het over hebben. Naan is een populair bijgerecht in veel delen van Azië. Ik hou van brood in allerlei variaties. Op de site van 'uitpaulineskeuken' vond ik een heel makkelijk recept van naan. Ik heb wel weer wat dingetjes aangepast, maar dat komt straks...Je doet het zelfrijzend bakmeel met de yoghurt en wat zeezout in een mengkom en gaat lekker kneden. Ik begin altijd met 1 hand. Zo heb ik een schone hand over om nog te multitasken. Haha nee niet echt, maar wel handig als het te erg plakt, dat ik met een schone hand wat bloem kan pakken. Dit keer was dat trouwens niet aan de orde. Ik heb zelfs nog een scheutje yoghurt erbij gedaan omdat het deeg wat te droog bleef. Als je een mooie deegbal hebt, ga je ze verdelen in 8 bolletjes die je ieder weer mooi kneedt. Op je aanrecht wat bloem strooien en dan ga je elk bolletje uitrollen met de deegroller. De dikte mag ongeveer een halve centimeter tot 1 centimeter zijn. De vorm is een soort vrije versie van een ovaal. Als je naan is uitgerold, bewaar 'm even op een stuk bakpapier zodat het niet vastplakt. Voordat je het naanbrood gaat grillen, moet je bestrijken met olie. Maar dat zou te saai zijn, dus daar komen knoflook en kruiden aan te pas. In het oorspronkelijke recept stond 1 kruidenolie. Maar ik heb gekozen voor 2 verschillende smaken. Dus pak 2 bakjes en doe in beiden olie en geperste knoflook. In het ene bakje doe je de peterselie, komijn, koriander en sesamzaadjes.
In het andere bakje za'atar erbij doen. Za'atar klinkt mooi, zeer exotisch. Kan kloppen want het is een kruiden melange uit het Midden Oosten. Er zijn variaties in te vinden. In die van Jonnie Boer zit: tijm, oregano, marjoraan, basilicum, sesamzaad, zout en sumak. Het laatste is een besje wat zuur en kruidig smaakt. Zo, weer wat geleerd! Nu heb je 2 x kruidenolie.
Het naanbrood moet in een grillpan of op een grillplaat afgemaakt worden. Ik gebruikte het laatste. De grillplaat moet lekker warm zijn. Zet je afzuigkap maar hoog want kans op wat 'walm' is er wel. Met een kwastje bestrijk je beide kanten ruim in met de kruidenolie en strooi er nog wat zeezout over. Per kant een paar minuten garen. Je hebt nu dus 2 verschillende smaken naan. Wij vonden ze allebei lekker. Als je voor simpel wilt gaan, kun je uiteraard kiezen voor 1 kruidenolie. Ik zal het niet verder vertellen hoor...Heb je wat over? Geen probleem want je kunt het goed invriezen. Als je het wilt gebruiken, kun je het laten ontdooien en met behulp van een tosti ijzer eenvoudig opwarmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten