woensdag 21 oktober 2015

Rode pesto

Het maken van rode pesto kon natuurlijk niet achterblijven op mijn blog. We hadden tenslotte al citroenmelisse pesto en groene pesto! Ik ben gek op stokbrood, dus alles wat daarop kan, wekt mijn interesse. Overigens kun je rode pesto natuurlijk ook lekker gebruiken bij pasta met kipfilet bijvoorbeeld. Moeilijk is het maken van pesto niet. In mijn recept zit een beetje pittigheid vanwege het stukje rode peper wat erbij zit. Je hebt een hoge beker nodig en een staafmixer. Daarin doe je de zongedroogde tomaten in stukken. Het stukje rode peper snij je in kleine stukjes en mag erbij. In de beker gaan verder de parmezaanse kaas, basilicum, pijnboompitten, zeezout, wat sweet chili en een beetje olijfolie. Dan ga je mixen. Je kunt steeds wat olijfolie toevoegen totdat jij het goed vindt. Er staat daarom geen hoeveelheid bij het recept. De pesto moet soepel zijn om te gebruiken, maar niet van je stokbroodje afglijden. Doe het maar op gevoel.
Je krijgt een aardige hoeveelheid rode pesto met dit recept maar je kunt pesto niet zo heel lang bewaren, ongeveer een weekje in de koelkast, geloof ik. Maar reuze handig is wel dat je het kunt invriezen! Ik heb dat in een ijsblokjesvorm gedaan zodat ik per keer een klein bakje rode pesto heb om op tafel te zetten. Nog een idee: in plaats van boter een laagje pesto op je boterham en dan een plakje ham of kipfilet erop. Mjummie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten