maandag 26 oktober 2015

Pompoensoep met bacon

Tijd voor een lekker soepje weer! Passend bij de tijd van het jaar...pompoensoep! Ik heb gekozen voor diepvries pompoenblokjes want zelf een pompoen te lijf gaan leek me veel werk. De ui, worteljes, puntpaprika en rode peper in stukjes snijden. In een soeppan 2 eetlepels kruidenolie doen en de ui met de geperste knoflook fruiten. De worteltjes erbij gevolgd door de puntpaprika. Lekker af en toe roeren ( maar dat begreep je vast al). De pompoenblokjes mogen erbij. Dan de hele rij kruiden in je oranje brei. Dus de gembersiroop, kerrie, komijn, koriander, paprikapoeder, sweet chili en peper. Het zeezout, daar wacht je nog eventjes mee. Als je dit geheel ongeveer 10 minuten hebt laten pruttelen, mag je een liter kruidenbouillon erbij gieten. Weer 10 minuten zachtjes laten koken. De kookroom mag erdoor zodat het soepje mooi romig wordt. De tijm mag er nu in. Opnieuw nog 10 minuten pruttelen. Dan mag het vuur uit. Met de staafmixer maak je een gladde soep. Nu moet je proeven of de soep goed op smaak is. Het viel mij op dat er best nog wat zout in mocht. Ook heb ik me nog uitgeleefd met de sweet chili en de peper. Als je het soepje pas de volgende dag eet, is de smaak nog voller trouwens. Nu komt de laatste stap namelijk het uitbakken van de plakjes bacon. Ik heb dat vrijwel zonder olie gedaan. De gebakken bacon uit laten lekken op keukenpapier. Met een schaar in kleine reepjes knippen. Hou een beetje apart om bovenop je soep te serveren. Het grootste deel van de stukjes bacon mag door de pompoensoep. Een andere lekkere serveertip is om wat croutons erboven te strooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten